SVT medarbetare försvunna i Kalahari

Skönt att de kom tillrätta. Sen har dom ju en fantastisk historia att berätta, bilen exploderade, stulen traktor som startades med konservöppnare, körde 8 timmar för att de inte vågade stanna motorn, lejon etc. Kan det bli bättre egentligen?

Man vs Nature

Tycker att detta stöder det gamla påståendet att det är människor man ska vara rädd för, inte naturen. Må vara att Botswana inte är någon konflikthärd, men annars var min första tanke att de blivit kidnappade. Och då vete håken om de återfunnits i ett stycke. Nu klarade de sig trots att de blev strandsatta på kanske en av jordens farligaste platser, utan en pinal kvar efter bilbranden. Det säger något om överlevnad år 2006. De flesta av oss kommer (tyvärr) aldrig att få användning för våra kunskaper i att få upp eld eller äta kokt skägglav.

Mezzner; sa:
Hade det tillgång till en stor kniv månne?
I intervjuven berättar Jenny Söderqvist att hon hade shorts och linne, Helene Åström hade sommarklänning. Det var bara de käder de hade på kroppen som blev kvar när bilen exploderade.

I den obemannande posteringen fann de skydd, mat, vatten och filtar. Det borde ha funnits konservöppnare när de kunde äta konserver.

På traktorn tog de filtar, vatten, sovsäcker, kläder och ljus. Inga stora knivar nämns.

Denna överlevnadshistoria understryker betydelsen av att man kan tjyvkoppla ett fordon. Finns det någon kurs för detta?

Min första tanke var "idioter". Framförallt i Afrika sticker man inte bara ut på safari utan professionell guide m.m. Om man inte är mycket erfaren och vet hur man skall klara sig...är jag hård i min bedömning kanske?

Fjällsäker

Mitt trötta huvud ledde tankarna till tidningen Fjällsäker, rätt rusta klara man allt och allt kan vara farligt! :)

En fantastisk historia är det.

/Andreas

Exploderande bil i all ära men jag tyckte det inte var en så märkvärdig story förän de åkte traktor i åtta timmar. Det måste ju nästan ha varit värre än för australiensaren som blev drogad av en inföding och levde på grodor från ett träsk i en månad.

Men allvarligt. Är detta verkligen något att skapa en mediahysteri över eller är det bara jag som är avtrubbad? :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg