Svima Enterprise

Hej

Nu är det vår i luften (åtminstone i Mariestad) och tidpunkten då jag ska köpa min första kajak närmar sig.
Jag har fått upp ögonen på Svimas Enterprise. Tyvärr så finns det väldigt lite information om Enterprise, någon bild har jag inte funnit någonstans på internet. Från Svima har jag fått en svartvit fotostatkopia föreställande kajaken samt några rader om den.
Är det någon som har några synpunkter om nämnda kajak? Finns det några bilder av kajaken på nätet?
Tack på förhand.

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad

Kajaknummer

Vet INGET om Svima Enterprise men senaste Utemagasinet listade drygt 180 olika kajaker. Den kanske är med där.

Enterprise

Hej Henrik,

Jag var ner till Svima igår eftermiddag och eftersom jag just läst ditt inlägg passade jag på att fråga dem om det finns någon mer information om Enterprise. Men den kopierade bilden är tyvärr allt just nu. Man håller på med en ny hemsida för Svima som kommer "snart".
Jag har inte paddlat Enterprisen på några längre turer men under en kajakkurs/eskimårollkurs som jag gick i vintras (oh, så skönt att kunna nämna vintern i dåtid) använde vi bl.a. en Enterprise. Jag tyckte mycket om den. Dels uppfattade jag den som stabil, dvs framför allt hög slutstabilitet, men med en god intialstabilitet. Sittbrunnskomforten upplevde jag som mycket god (och då i jämförelse med 8 - 10 andra kajakmodeller). Utan att ha gått igenom alla detaljer så verkar kvalitén god. Enterprisen är väl genomtänkt i både modell/form och detaljer och det är flera små och stora detaljer som imponerar en smula.
Jag och min sambo hade lite lösa tankar på att skaffa en Enterprise som vår andra kajak men det visade sig att den var lite för stor för att passa för henne också. En del lovord om Enterprisen och jag har svårt att hitta något direkt negativt som jag upplevt. Möjligen kan man säga att jag inte upplevde den lika "livlig" som kajaker som exempelvis Sirius, Nordkapp ... eller min egen Pideraq!

Lycka till med kajakköpet!
Lennart

Enterprice

Jag äger en Enterprice sen aug och gjort en del turer(mer än 50 sjömil) både inom och utomskärs och finner att det här inte är en "lågpriskajak". Den har detaljlösningar och funktion som du finner på betytligt dyrare skapelser.
Jag tror att Erling Bengtson har lyckats och träffat rätt!
/Bosse.

För bred för mig...

Min sambo har en Enterprise, och han är jättenöjd med den. Den verkar väldigt bra för honom, 174 cm med långa armar, men inte för små människor som jag, 160 cm med korta armar. Själv paddlar jag en Anita, utan skott och packluckor. Den går mycket bra, den är hyfsat snabb, initialrank, men mycket slutstabil, tycker jag, men det är bökigt när man skall packa den.
Jag saknar en kajak i Swimas serie, mellan Enterprise och Independence, som jag provpaddlat. Den känns för liten, inte på bredden, men den är för kort. Får man önska av Erling Bengtsson att han snarast ritar en kajak med samma grundutförande som Enterprise, men smalare, 55-56 cm, kanske lite rundat skrov, och ca 520 cm lång. Han kunde kanske kalla den Discovery.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg