Svettiga = kalla fötter

Har någon bra tips på hur man undviker att bli fuktig och därigenom kall på fötterna,
Jag har hört att det finnes nått medel som täpper till porerna och därmed förhindrar svettning,
Fungerar Gore-tex och Zealskin strumpor,
Jag fick tips om att ha en tunn strumpa på foten och sedan en plast påse och en var strumpa ytterst, men det låter som risk för skavsår med så många lager.

Svettiga fötter

Om man läggar i en lite tjockare innersula med bra uppsugningsförmåga i kängan löser man de flesta problemen. All svett samlas i sulan och man tar ut den och torkar den på natten.

Fungerade suveränt för mig i mina M90 när jag gjorde lumpen. Har sen inte behöft använda denna metod i mina privata kängor.

Jag svettas!

Jag har väldigt svettiga fötter (ingen lukt som tur är). Jag kör alltid med tunn strumpa (ylle), fryspåse, tunn strumpa om det är kallt. Mina T2-pjäxor är ganska använda och uttänjda, så det funkar. När dom var nya hade jag bara arméns yllestrumpa med plastpåse utanpå. Skavsår är ingen risk, plastpåsen gör att det glider lite. En plastpåse håller ca 2 dagar, ta med extra. Ta med extra strumpor så att du kan byta efterhand. Våta strumpor torkas innanför byxorna.

Spänn pjäxorna löst=>mer blod i fötterna=>varmare.

Goretex-sockar tror jag inte funkar. Goretex släpper ju ut fukten=>blöta skor=> Kalla fötter.

Vägen till lycka och frälsning!

Hej!

Jag använger Bola Tentoes (coolmax) och utanpå det en medeltjock ullfrotte socka. Jag har även en superhightech socka ibland som fungerar mycket bra men jag kommer inte ihåg märket. (Den är ull/syntetblandning och specifik för höger och vänster fot.) Köp Bola Tentoes, Fötterna blir torra, varma och glada, dessutom blir man var i hela kroppen när man ser hur roliga fötterna ser ut!
Jag har också provar en riktigt tunn coolmaxstrumpa men den tycker jag fungerar bäst på sommaren när det är riktigt varmt.
Givetvis ska du ha ullfiltsulor!

Anser
Sailor

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ubbe75 Kalla fötter Skidalpinism 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg