Sveriges vackraste landskap?

Hej!
Jag och min bror tänkte dra ut och vandra i slutet av juli. Vi vill leta rätt på ett riktigt vackert landskap att vandra igenom under en vecka, och bo i tält. Några förslag på vackra naturområden, eller till och med Sveriges allra bästa?

hälsningar,

Fredrik

något av de sämsta vi har. Verkeån och Brösarpsbackar är väl värda en tur.
//J

var det inte östen "med rösten" som sjöng att himlen e litta närmre vid österlen..

man kan inte säga att ett landskap är vackrare än något annat, visst bultar mitt hjärta extra för skåne men jag tycker nog att hela Sverige är otroligt vackert, allt från de böljande fälten i skånde, till värmlands skogar och det karga fjället och forsarna i norrbotten..

Jag måste säga att det vackraste (naturskönaste) landskapet är Ångermanland, och jag är inte ens därifrån. Dels har du Höga kusten med både böljande hav och land, dels har du en trolsk urskog inåt landet som gränsar mot fjällvärlden.

Det är enligt mitt tycke det fagraste landskapet.

Mvh /Joel

Österlen runt Brösarps backar och Kivik är fantastiskt vackert på våren och sommaren. Närmare Provence kommer man inte i Sverige.

Småland från Jönköping upp längs vättern mot Omberg och Tåkern och Visingsö.. Kuperat gammalt kulturlandskap där man verkligen känner historiens vingslag.

Höga kusten tillhör nog också topp tre av vackra landskap i Sverige. Väldigt kuperat och nästan lite norskt landskap med en intressant och rik kultur.

Sen finns ju förstås fjällens landskapstyper från lågfjäll i söder till högalpina landskap i Sarek/Keb. Den nordligaste delen av landet är också intressant med vidsträckta vyer över ett lågfjällslandskap genomkorsat av brusande jokkar och stormyrlandskap.

Bästkusten

Eftersom Bohusleden och västkusten sorgligt försummats måste jag slå ett slag för denna vackra, trollska och omväxlande naturen.
Vänerners skärgårdar och Vite sand är oxså speciella på sitt sätt. Blekinge är enomenalt vackert att både paddla och gå i.
Precis som -Patric- säger Sverige är fantastiskt vackert och varierande. Var glada och stolta över det.
Har bott flera år i bruna länder och grönska, klippor, skog samt hav är speciellt, speciellt när det är mycket långt borta.
Gack ut och fröjda er!
//J

Det vackraste området jag har vandrat genom i Sverige är sträckan från sjön Lill-uman till området Övre Ältsvattnet. Jag utgick ifrån Kåtaviken, strax norr om Hemavan, och det tog en halv dag för mig att nå Lill-uman. Ganska fin vandring det med, men i jämnförelse mot sträckan frön sjön till Övre Ältsvattnet är det en ren transportsträcka...
Detta är en okänd sträcka så du kommer inte att hitta mycket information om den... och ni kommer inte att stöta på så mycket folk.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg