Sveriges svåraste tur?

För att få igång diskussionen. Svåraste gjorda isturen i Sverige jag känner till borde vara stora fallet i ågelsjön. Tveksamt om t.ex. pelaren i stora sjöfallet skulle vara svårare? Hur är det i kebnekaiseområdet, finns hårdare turer där? Blandar man in drytooling/mixat med bult så blir det säkert en annan sak...
 
Jag är helt lost på is (och tänker fortsätta med det), men tänker mig att forumets egen E9-klättrare, skulle kunna ha nåt att bidra med. Kanske nåt från Borgahällan?
Att utsätta sig för livsfara på Kaskasapakte borde inte heller vara en omöjlighet, men det kanske snarare handlar om alpin vinterklättring än isklättring.
 
Trådskaparen frågar ju efter is/alpin, så Kaskasapaktes nordvägg borde vara svårslagen av de fall/väggar som klättrats i landet.
Det finns självklart leder som har varit skitsvåra och farliga vid enstaka bestigningar, eller bara klättrats en gång när förhållandena var gynnsamma men ändå både extremt svår och farlig. Men Kaskasapaktes nordvägg är alltid eländig (hur många (få) bestigningar har den?)
 
hur svår är Kaskasapaktes nordvägg? En snabb googling ger inte mycket mer än att det verkar löst och bilderna ser det ju bra brant ut på
 
Min snabba googling gav att Sten Brander och Gunnar Finn gjorde försabestigningen 1952, det sin tur säger att den tekniska svårighetsgraden inte är så hög (med all respekt för Sten Brander och Gunnar Finn så var helt enkelt standarden och utrustningen lägre/sämre då) men å andra sidan tenderar så gamla leder kunna gå på väldigt osäkrad terräng, terräng vi inte gärna rör oss på nuförtiden med selen full av aluminuimskrot som vi gärna vill använda.
Hög (för sverige) högt upp i fjällvärlden med sammahängande dåligt-väderrisk, lös.
Den tekniska graden är inte det viktigaste här...
 
Eigers nordvägg klättrades 1938 på ännu sämre utrustning så det kan helt klart vara hyffsat tekniskt svårt samt enligt vänner som klättrat leden redo att falla ner precis när som helst. Finns det en topo eller nåt med ungefärlig svårighet per repa samt hur långt det är?

Att klättra hyffsat tekniskt på riktigt lös terräng väldigt långt från civilisationen efter mycket vandring har jag erfarenhet av så det är jag inte direkt orolig över. Jag vill nämligen åka hem till Sverige någon gång på en längre klätterresa och Kaskasapakte låter som ett vettigt mål, Jag hittade att den möjligen går på UIAA V
 
KP:s Nordvägg gjordes första gången på vintern 4-6 mars 1987.
Peter Askulv, Mikael Kivijärvi samt Anders Fersters.
16 repor och då klassad ED vintertid.

Oklart i vilken mån turen repeterats.

Man ska ha mycket tur för att fullfölja turen vid första besöket.
 
Håller helt med, Kaskasepakte bör vara den svåraste alpinturen i Sverige, oavsett vilken led man väljer upp för väggen(vintertid så klart)

Kruxet för dagens klättrare bör vara att motstå frestelsen att ta skoter/helikotertransport fram till själva fjället. För klättrar gör vi ju i god stil, och skoter är dålig stil. Eller hur?

Sen är jag övetygad om att det finns hårda turer i sarek som tangerar kaskasepakte. Problemet är väl att anmarschen avskräcker de flesta! Mig inkluderad...

Med vänliga hälsningar

Kaj