Sverigeleden på Datorn!

Tjena!
Jag börjar bli lite less på dokumentationen av sverigeleden.
Sitter här och vill veta på ett ungefär vilken rut det är vi ska ta, och på vilka ställen vi ska sova osv...

Är det någon som har ritat upp sverigeleden via gps possitioner/google earth/något annat som man kan sätta i datorn?

Bara så att jag vet vad vägarna heter och exakt var de går.

Blir nog mycket äventyr att köra igenom den, inte att försöka ta reda på var fasen den går.

Tack för den länken.

Att följa och fotografera cykellederna i Stockholm har blivit en mani för mig. Jag håller med om att de är onödigt detaljerade.

Mitt hopp är att någon gör något liknande någon gång på andra sträckor så kan man länka ihop sidorna.

tio Pepe
[Ändrat av tiopepe 2007-02-02 kl 21:21]

Om det är någon som har den exakta resvägen så kan jag ta på mig att lägga över allt på en och samma gps/karta..

Tyvärr är jag lite för snål för att köpa de tre böckerna som innehåller kartan (och mycket annat såklart).

Med programmet

Mapsource så går det snabbt att göra en rutt. Den digitala vektoriserade Friluftskartan innehåller Sverigeleden. Men jag tror att det är bättre att använda Metroguide eller City Selectkartan då cykelledens spår ligger ca 50 meter vid sidan av den riktiga positionen för vägen. Alternativt så gör man rutten på Friluftskartan men följer den väg det egentligen är och inte den streckade markeringen för cykelleden.

Det vore smidigt att ha en rutt per etapp av Sverigeleden. Idealt skulle dessa rutter vara nedladdningsbara från en hemsida i format som passar olika fabrikat av GPSer.

Thure

some0neelse; sa:
Om det är någon som har den exakta resvägen så kan jag ta på mig att lägga över allt på en och samma gps/karta..

Tyvärr är jag lite för snål för att köpa de tre böckerna som innehåller kartan (och mycket annat såklart).

Men ett kommunalt bibliotek kan vara ett alternativ om du varken har blåa kartan = vägkartan eller Friluftskartan. Se också mitt tips ovan om kartorna på http://www.lantmateriet.com

I en tidigare tråd har tipset varit att låna böckerna på bibblan och föra över rutterna till en bilatlas samt ta med de blad ut bilatlasen som man behöver på den aktuella turen.

Thure

2007, det är rätt ute med papperskartor ;).

Att ha kartan i datorform är för planneringen här hemma i vintermörkeret, enklare att gå igenom stop och sevärdheter via datorn (läs internet) än att sitta med de tre böckerna + penna / böcker + dator.

Min tanke är att göra upp kartan och skriva ut sidor per dag, alltså en dagstripp får ha en helt egen kartbild.
För någon dator föjler då inte med under själva trippen.

Sitter just nu och lägger in en rutt via ett svenskt kartprogram.
Rutten jag lägger är Ystad - Edsbyn.

Vill slå ett slag för http://www.vandringsleder.se/ Jag har skrivit en del där, hela skåne-sektionen. Det blev en del liv här på utsidan för nått år sedan när administrationen upplevde att han som har sidan gjorde otillbörlig reklam, men sidan finns och den fungerar. Man kan skriva ledbeskrivningar i wiki-form och när de går in i varandra länkar man enkelt ihop dem. På så sätt kan man klicka sig fram genom alla de delar som folk har bemödat sig att föra in. Skåneleden är rätt komplett, och där finns en hel del fjäll-leder.

Pilla med böcker

Har nu tänkt att jag skulle låna Brynolfs böcker från mitt bibliotek och sedan rita in Sverigeleden för hand med Mapsource hemma vid datorn.
Och nu när vädret börjar bli fint så kan man ju även cykla längs den teoretiska rutten och se hur den överensstämmer med verkligheten ...

Alternativ

Vi lägger upp olika cykel router på http://www.funbeat.se som är en gratis träningsite för att registrera din träning och diskutera...

Exempel cykelroute...
http://www.funbeat.se/life/tracks/shownonav.aspx?PostingID=110410

http://www.funbeat.se/life/groups/overview.asp?GroupID=162

Även fikaställen delas men se även
http://kadens.mainloop.net/fika/index.htm

Löser inte problemet med att få Sverigeleden till GPS men det borde inte vara omöjligt för Olle att göra en funktion som skapar GPS filer från de kartor som finns

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
ulfö Sverigeleden? Långcykling 24
bengtfalke Erfarenheter av Sverigeleden? Långcykling 3
some0neelse Sverigeleden. Långcykling 5
jultomten Sverigeleden eller cykelspåret Långcykling 13
Jolop Sverigeleden vid Garpenberg Långcykling 0
cing Cykelspåret eller Sverigeleden? Långcykling 13
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg