Sverigekartan 4.0

Är det någon vits att stoppa in i min Magellan Meridian Gold, då jag använder den mest i Lapplandsfjällen?

Stoppa in vadå ?

WN; sa:
Är det någon vits att stoppa in i min Magellan Meridian Gold, då jag använder den mest i Lapplandsfjällen?
Stoppa in vadå ?. Ska du få något vettig svar får du uttrycka dina önskemål klarare.

Per Brune

Kanske en bättre fråga

Har jag någon nytta av Kartex Sverigekartan, ver 4.0 för 495 kr, när jag använder min Magellan Meridian Gold i huvudsak i Norrbottensfjällen?
Är det något mer förutom ev SD-kort man behöver?
Går även denna karta att lägga in i en handdator typ Ipaq 3970?

NEJ!
Dvs du kan inte få in kartbilden i mottagaren.
men du kan ju använda den för grovplanering hemma.
Det går att göra urklipp och använda via Fugawi eller OziCE i din handdator men det är pyssligt och skalan är för stor för att vara av någon nytta.
Kolla istället om blå kartan finns för ditt område och använd den i handdatorn.

Sverigekartan vs. Blå kartan

Om du kollar på Solteknik http://www.soltek.se/kartor/lmv.htm ser du att en pixel på Sverigekartan är 62,5*62,5 m, medan pixel på Blå kartan är 10*10 m. På Soltekniks Web-sida är det enligt mitt tycke lättare än på Lantmäteriverkets Web-sida att hitta en bild på hur stort område de olika kartorna täcker. Om du kollar på Solteknik http://www.soltek.se/kartor/lmv.htm ser du att en pixel på Sverigekartan är 62,5*62,5 m, medan pixel på Blå kartan är 10*10 m. På Soltekniks Web-sida är det enligt mitt tycke lättare än på Lantmäteriverkets Web-sida att hitta en bild på hur stort område de olika kartorna täcker. Blå kartan är rejält mycket dyrare än Sverigekartan. Jag har för mig att min Sverigekarta med Kartex 4 kostade 395 SEK när jag köpte den innan jul i fjol, så Lantmäteriverkets har tydligen höjt priset med 100 SEK sedan dess för denna undermåliga produkt. För att undervika ej missförstånd Sverigekartan med skala 1: 700 000 (enligt Solteknik) och 1:1 000 000 (enligt Lantmäteriverkets) är det inget ”fel” på, men Kartex 4 tycker jag är bedrövligt dålig.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CyberJunkie Sverigekartan (Kartex) problem i win2000 Navigering 9
ejø SVERIGEKARTAN VERSION 3 CD-ROM FÖR WINDOWS Navigering 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg