Jepp!
Jodå, jag kom iväg och jag hade en verkligt fin tur!
Startade i Östhammar den sjunde juni och lade mig i väntläger för överfarten till Åland på Vässarö.
Hade på känn att jag inte skulle komma över nästa dag och valde en ö som jag känner väl till och som har färskvatten ifall mitt besök skulle bli längre än beräknat.
Dagen efter varnas det för nordlig kuling 18, bara att ligga i tältet och äta, sova och kolla kartor.
Passerade fyrarna Understen och Märket på väg över norra Ålandshav nästa dag och förundrades över den stora sälkolonin med bamsesäl vid Märket.
Nådde Åbo på söndag eftermiddag och tillbringade en hel dag med att äta obegränsade mängder glass.
Låg inblåst dagen efter att jag lämnade Åbo och kom till Lågskär, den fyr-ö söder om Mariehamn som man vanligtvis startar paddlingen till Sverige ifrån på fredagen den 18juni.
Hade en helt fantastisk kväll ensam på ön med en makalös solnedgång i havet.
Överfarten till Söderarm dagen efter gick hur bra som helst i vindstilla och bara en svag antydan till dyning. Hade stämt träff vid Gåshaga brygga på Lidingö på söndagen så det blev en onödigt lång etapp, från halv sex på morgonen till nio på kvällen för att komma till Finnhamn.
Rejäl blåst dagen efter i kombination med att "alla" varit ute med sina stora båtar och skulle hem gjorde att det som vanligt kändes som att man borde ha stannat i ytterskärgården. Felet med långpaddling är om man kommer till en större stad och hamnar i vad man upplever som ett vansinnigt inferno efter att ha haft en gigantisk skärgård helt för sig själv.
Jag valde att paddla till Lidingö istället för att paddla hem till Östhammar och tog kajaken på bil hem.
Gick från Östhammar norr om Åland till Åbo, sedan söder om Åland och över till Söderarm i Stockholms norra ytterskärgård och slutmålet Lidingö.
Resan blev 297 sjömil eller 55 landmil.
Var ute i fjorton dagar varav två inblåsta och en glassätardag i Åbo. Hade ganska mycket väder med både hård vind och regn och mitt kapell började läcka som ett såll vilket innebar att jag fick sitta blöt en stor del av resan.
Helt underbart suveränt fin tur som jag gärna gör om, ensam eller med sällskap, med överfarterna eller med start och mål på Åland.
Att paddla ensam visade sig fungera utmärkt och det kändes aldrig som en källa till problem, snarare en tillgång. Till viss del kan det bero på att jag känner mig själv, min fysiska förmåga och mina reaktioner väl.
Eftersom jag valde att starta så tidigt var vattentemperaturen såklart lite låg men i Juli var Sjoafestivalen bokad (fors) och Augusti var för långt bort.
blablabla
Hursomhelst en underbar tur från början till slut och jag rekomenderar den verkligen!
/JL