• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Svenska Fjällkubben

Jag susade förbi fjällkubbens sida och blev nyfiken.
Givetvis kan jag fråga klubben om deras aktivitetet men är det någon som har några åsikter här ?
 
2004-06-16; sa:
Jag susade förbi fjällkubbens sida och blev nyfiken.
Givetvis kan jag fråga klubben om deras aktivitetet men är det någon som har några åsikter här ?
* Mycket aktivitet i lokalklubbar (finns ca. 8 st)
* Trevlig tidning
* Mycket imponerade bibliotek i Stockholm
* Har agerat politiskt i en del fjällfrågor
* Stuga i Katterjaure (nära Riksgränsen)
* Man måste bli rekommenderad av tidigare medlem för att bli medlem (relativt lätt ändå att bli medlem)
 
kr-val; sa:
* Man måste bli rekommenderad av tidigare medlem för att bli medlem (relativt lätt ändå att bli medlem)
Det gäller inte längre.
Man bör väl ha gjort någon fjälltur med tält - det man vill komma åt är att man ska ha viss fjällvana.
 
Insnöat

Det man undrar är om man får krav att man skall vara aktiv i olika saker eller att det är mycket akademisk torrt. Men tolkar jag er rätt så är det rätt bra stämning i klubben.
 
Re: Insnöat

2004-06-16; sa:
Det man undrar är om man får krav att man skall vara aktiv i olika saker eller att det är mycket akademisk torrt. Men tolkar jag er rätt så är det rätt bra stämning i klubben.

Det är en klubb med potential. Jag skulle vilja säga att man behöver yngre medlemmar som kan utveckla verksamheten. Men liksom alla föreningar är det som pastor Jansson sade med Hasse Alfredssons stämma redan på 60-talet: Medlemskapet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något.

Jörgen
 
Ja pastor var nog klok

Eller var det Hasse och Tage som var kloka.

Men går man med i en förening är det en kultur man går med i. Ibland passar man in och ibland inte. Vissa klubbar ställer krav på att man skall utför vissa saker osv.

Men lite som ni nämner så kan jag tänka mig att det främst är akademiker i klubben och medelåldern är hög.
Nu behöver det inte vara en nackdel.

Berätta mer om klubben !
 
Håller med om att det är en klubb med potential som behöver yngre medlemmar. Fjällklubben är ju ganska stor (ca 1600 medlemmar) så nya medlemmar ska kanske inte räkna med att vinna inträde i någon speciell klubbgemenskap. Men nya medlemmar uppskattas förstås och det finns inga aktivitetskrav inom klubben. Tanken bakom inträdesbestämmelserna är väl att man ska uppvisa ett bestående fjällintresse, i sin tur innebärande ett bestående intresse av att betala medlemsavgift :) . En gång medlem alltid medlem. Själv är jag lite grand aktiv, som 3:e bibliotekarie. Vilket inte innebär värst mycket mer än att infinna sig i klubblokalen var tredje tisdag, kl 18-20. Välkomna på kaffe/bulle (10 kr) och lite botaniserande i bokhyllorna. http://www.fjallklubben.se/riks/krum.html
http://www.fjallklubben.se/
 
Men som Ingemar skrev. Kom och hälsa på. Iallafall vi i stockholmssektionen lägger ut vårt program på vår sida, och kom dit på en bildvisning eller nått och prata med oss.

Eller varför inte kolla in biblioteket då du ändå är där.

Visst medelåldern är väl kanske inte den yngsta, men klubben är vad vi gör den till. Vi har aktiviteter både inom och utmohus, en bra tidning och en ganska bra varannanårsbok.

Christian
Sekreterare, STockholmsektionen
 
Jag gick med i Fjlällklubben i vintras och skulle gissa att jag med mina 20 år ligger en bit under medelålder. Jag gick med för att klubben representerar en syn på "sund fjällsport" som jag till fullo delar. En fjällsport som handlar just om att vistas i fjällmiljö utan att behöva utföra någon särskild aktivitet eller behöva bära med sig "rätt och trendig" utrustning. Jag är helt enkelt less på att allting ska behöva vara så häftigt och hajpat när det gäller friluftslivet.

Och precis som går att läsa i ett av ovanstående inlägg så handlar det om att "gå med i en kultur". Jag vill vara en del av samma rörelse som många av mina stora förebilder så som Gillis Billing, Sten Brander, Eva Selin och Anders Lundahl.

-Till fjälls...