• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Svensk praktik-policy.

Jag är svensklärare i Tyskland och håller på att sammanställa informationer för mina studerande som ger svar på ofta ställda frågor.

I samband med det skulle jag gärna vilja få bättre grepp om den svenska praktik-policyn och jag skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig lite.

Här hemma i Tyskland är praktiker så vanliga att uttrycket 'Generation Praktikum' används ganska ofta för dagens unga vuxna -- på gott och ont. Skuggsidan är att många praktikanter utnyttjas som unga, motiverade och kunniga medarbetare medan betalningen ofta är mkt låg och ibland får praktikanterna inte mer än ett vagt löfte om ett riktigt dvs betalt jobb i en obestämd framtid.

Så som jag har förstått saken är det annorlunda i Sverige. Ursprungligen fanns det klara regler och föreskrifter som såg till att varenda praktikant fick ordentligt betalt. Dessa ur företagarperspektiv restriktiva regler gjorde att det inte fanns så många praktikplatser. Stämmer det?
Hur är läget idag? Är svenska företag bundna till lagliga eller fackliga löneregler och -föreskrifter för praktikanter eller kan man som praktikintresserad förhandla fritt?
 
Ett problem är att praktik är ett ord som används för många olika saker verkar det som.