Sven Lundins sextant?

Jag köpte "brissextanten" en gång for längesedan men har ännu fått ändan ur vagnen och gjort vinkeltabellen som man måste ha för att kunna använda den. Tabellen kan ta flera dagar att göra om man har otur. Kräver bra väder och en obruten horisont under många timmar...

Egentligen kan jag inte uttala mig om precisionen eftersom jag inte har kunnat testa den på riktigt, men den kommer ligga hästlängder efter en riktig sextants iallafall. Fast det beror ju på vad man ska ha den till. Visst är den liten och lätt men det hjälper inte så mycket nar du ändo maste släpa med nauticalalmanacka & miniräknare/mera tabeller. Ett lättviktsalternativ finns i form av programmerbara miniräknare med nauticalalmanacksprogram som gör dig oberonde av tunga tabeller men beroende av elektronik... (steget till en liten GPS är inte så stort).

Alternativ till Brissextanten med betydligt högre precision:
http://www.tecepe.com.br/nav/CDSextantProject.htm
http://www.tecepe.com.br/nav/XTantProject.htm

/Anders

Tack!
Jag förstår det mest vesäntliga, dvs att antingen vet jag något om stjärnpositioner, solen och horisonten utantiil och för logg plus brissextant annars är en gps lika bra!

är det korrekt?

/H

Tack!
Jag förstår det mest vesäntliga, dvs att antingen vet jag något om stjärnpositioner, solen och horisonten utantiil och för logg plus brissextant annars är en gps lika bra!

är det korrekt?
/H
Lite osäker på vad du menar men jag kan ge en kortfattad "crash-course" i astronomisk navigation så klarnar det nog.

Astronomisk navigation går ut på att man mäter vinkeln mellan horisonten och en eller flera himmlakroppar som tex. solen eller stjärnor. Sedan korrigerar man vinkeln för brytningsfel i atomsfären, korrigerar för ögat höjd över vattnet mm, räknar på detta med hjälp av data som man plockar ut från nauticalalmanackan (inte speciellt avancerade beräkningar men omständigt. Kräver tabeller eller en miniräknare med sinus, cosinus och tangens).

Förutom en sextant, naticalalmenacka och miniräknare/tabeller behöver man också en rättvisande klocka (dessutom en synlig horisont och inte för mycket moln). Är tiden fel blir positionen kass. Använder man solen måste man göra två mätningar med minst 3 timmars mellanrum. Har man förflyttat sig under tiden emellan mätningarna måste man ha järnkoll på hur långt och i vilken riktning (sk död räkning). Är du på havet betyder det att du också måste ha en bra logg, kompass och koll på avdriften. Använder du stjärnor däremot behöver du inte vänta som med solen men å andra sidan går det bara att ta stjärnhöjder när det är "twilight" för det är enda tillfället då man har synlig horisont och stjärnor samtidigt.

Inte undra på att GPS'en blev en sådan succé till sjöss...

Sammanfattningsvis så är det inte sextanten som gör det stora jobbet. Det är beräkningarna. Sextanten är bara en mycket exakt vinkelmätare. Brissextanen en mindra exakt sådan. Föresten så funkar Brissextanten bara på solen.

/Anders
(Styrman i handelsflottan)

Jag bick för ca 20 år sedan en (teoretisk)kurs i astronomisk navigation (där vi bara hann med solen). Det tog det ca 30 minuter att räkna ut en ortlinje och då behövde man inte bläddra i en nautikalalmanacka då nödvändiga sidor fanns i läroboken.

Jag gjorde med hjälp av lita andra böcker och avdammade matematikkunskaper i sfärisk geometri, ett program till en HP-räknedosa (med omvänd polsk notation (RPN)). Med mitt program minskade tiden för att beräkna en ortlinje efter en uppmätt solhöjd från ca 30 minuter till ca 30 s.

Jag började sedan skriva på en bok (kompendium) med arbetsnamnet ”Astronomisk navigation med räknedosa”.
Men så kom GPSen, som kom, sågs och segrade, så jag lade ner "bokprojektet". Och då kostade en handburen GPS ungefär lika mycket (6-7 kSEK) som en kvalitéssextant.

Som Anders Oleander skriver så behöver man vid astronomisk navigation förutom sextant och nautikalalmanacka, en noggrann klocka. Jag planerade på en tiden en längre segling och ville köpa en ”noggrann klocka” (< 1 s fel/år), men någon sådan klocka lyckas jag inte få tag i i Sverige, trots att jag var in i uraffärer som sålde dyrgripar som Rolex och Breitling.

Länk till ”Brissextanten” för den som är intresserad http://www.cassens-plath.de/catalog/096e.html

Per (GPS-frälst civilingenjör)

Verkliga kronometrar är "Radioklockor" som går efter atomuren, dylik noggranhet finns inte i mekaniska ur.....oavsett märke. Något lär man sig av andra samlare. Radioklockor har t o m CO.
Sextanter och tabeller är ett tidsfördriv, GPS ett funkis verktyg förutsatt att det finns batterier....
Men en primitivare sextant som Svens, nejtack.
//J

För ett längre och mer krävande resande, vill inte jag förlita mig, min säkerhet på enbart olika former av digitala batteridrivna manicker! En liten och pålitlig gps är en, och bara en del för mig, som jag hittils inte använt!Min position vill jag ha mer än en referens till.
De alternativ som nämns här är värda att alla fördjupa sigi för min del.

/H

Det skulle vara synnerligen intressant om de debattörer som anser att Sven Yrvinds fixvinkelsextant har sämre noggrannhet än en konventionell sextant skulle redogöra för bakgrunden till dessa uttalanden. Personligen har jag inte funnit något skäl till att Yrvinds sextant skulle ha lägre noggrannhet.

/Jakob

Vad mäts?

Med en vanlig sextant mäter man en vinkel vid en viss tid.
Med en Brissextant mäter man tiden vid en viss, fix, vinkel.
Brissextanten har flera olika fixa vinklar som kan användas.
Det som styr noggranheten är i båda fall dels konstruktionsnogrannheten
dels observatörens förmåga att observera.
Att hemma vid skrivbordet bygga en sextant med samma noggranhet som
en kalibrerad Brissextant framstår för mig som en omöjlighet.

Kalibreringen av Brissextanten sker ju genom att man gör observationer på en väldefinierad plats, och baklänges räknar ut vilka vinklar som sextanten ger. Således spelar det ingen roll vilken precision man har vid bygget, eftersom varje sextant har sin egen kalibreringskurva. När Cassens-Plath tillverkar sextanten har man istället valt att tillverka med så hög noggrannhet att man inte behöver kalibrera varje sextant, men ett sådant förfarande är ju inte intressant för hemmabyggaren. Herr Yrvind byggde ju först sextanterna själv hemma vid arbetsbordet och kalibrerade dem, så principen som sådan kräver ingen högre precision vid tillverkningen. Däremot kan oplanheter i glaset ge en del fel, men jag misstänker att dessa är tämligen försumbara.

/Jakob

Brissextanten är bra i teorin men...
...Den har ingen förstoring så solarna blir väldigt små vilket gör det mera osäkert att säga när de "nuddar" horisonten.
...Den har bara en fast mattskiva (en riktig sextant har flera olika för både solen och horisonten) vilket gör den svår att använda vid andra förhållande än vid blå himmel och knivskarp horison. Dessutom kallar Sven själv sin sextant för en leksak för navigationsintresserade (eller något liknande).

Om du, Jackob, tycker att den är så himmla bra så kan du väl redogöra för vilken exakthet DU har fått i dina solhöjdspositioner som DU tagit med Brissextanten. Har du kommit under 10Nm är jag imponerad...

/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Berneflott Sextant Navigering 4
Haddock Bris-sextant? Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg