Jag bick för ca 20 år sedan en (teoretisk)kurs i astronomisk navigation (där vi bara hann med solen). Det tog det ca 30 minuter att räkna ut en ortlinje och då behövde man inte bläddra i en nautikalalmanacka då nödvändiga sidor fanns i läroboken.
Jag gjorde med hjälp av lita andra böcker och avdammade matematikkunskaper i sfärisk geometri, ett program till en HP-räknedosa (med omvänd polsk notation (RPN)). Med mitt program minskade tiden för att beräkna en ortlinje efter en uppmätt solhöjd från ca 30 minuter till ca 30 s.
Jag började sedan skriva på en bok (kompendium) med arbetsnamnet ”Astronomisk navigation med räknedosa”.
Men så kom GPSen, som kom, sågs och segrade, så jag lade ner "bokprojektet". Och då kostade en handburen GPS ungefär lika mycket (6-7 kSEK) som en kvalitéssextant.
Som Anders Oleander skriver så behöver man vid astronomisk navigation förutom sextant och nautikalalmanacka, en noggrann klocka. Jag planerade på en tiden en längre segling och ville köpa en ”noggrann klocka” (< 1 s fel/år), men någon sådan klocka lyckas jag inte få tag i i Sverige, trots att jag var in i uraffärer som sålde dyrgripar som Rolex och Breitling.
Länk till ”Brissextanten” för den som är intresserad
http://www.cassens-plath.de/catalog/096e.html
Per (GPS-frälst civilingenjör)