Svartvit kopiering!

Hej. Har upptäckt fotografins sköna konst. Har dock en fråga som kan tyckas enkel och dum. Jag framkallar mina svartvita filmer själv och det går bra, det jag undrar över är exponeringstiden för negativen. Om jag hittar en optimal exponeringstid och bländare på ett negativ, är den inställningen optimal för resten av negativen i samma film. Eller måste jag göra nya testremsor för varje bild?

Ett svar hade underlättat och hjälpt mig mycket..

Tack på förhand
Jacob

Nja njo

Det behöver inte stämma. Om du fotat samma sorts motiv och exponerat på samma sätt, t.ex med en bra automatisk kamera så stämmer det nog ganska bra. Om du däremot har olika motiv så stämmer det nog inte, t.ex vill du ha svarta skuggor i vissa bilder, hög kontrast i några och låg i andra. (Och så vill du kanske efterbelysa himlen osv, men det är lite off topic)

Det bästa är om du gör en kontaktkarta. Då kan du jämföra hur mörka bilderna på filmen är i förhållande till varandra. Om du har lyckats hitta rätt tid för bild 1 kan du jämföra bild 1 och 2 på kontaktkartan för att få en uppfattning om en bra tid för bild 2.

Det finns exponeringsmätare för mörkrum, men det är dyrt och ger inte alltid perfekt resultat.

badanaken; sa:
Hej. Har upptäckt fotografins sköna konst. Har dock en fråga som kan tyckas enkel och dum. Jag framkallar mina svartvita filmer själv och det går bra, det jag undrar över är exponeringstiden för negativen. Om jag hittar en optimal exponeringstid och bländare på ett negativ, är den inställningen optimal för resten av negativen i samma film. Eller måste jag göra nya testremsor för varje bild?
Hmmm... det finns en tumregerl och det är att en normalexponerat negativ får tiden 8s med f8 och förstoring till 18 x 24.
Annars är testremsor ett måste men kom ihåg att dubblera eller halvera tiden, håll inte på att dutta med några sekunder hit och dit.
2 4 8 16 32 64 128 sekunder
3 6 12 24 48 96 sekunder
Sedan är det bara att tänka i hela och halva steg. Ett helt steg är en dubblering ex. från 8 > 16 ett halvt steg är från 8 > 12. // RJ

Jag har också hört den "regeln", men det kan väl omöjligen stämma? Olika apparater har ju olika starka lampor och olika utformade ljuskällor. De tre apparaterna jag har tillgång till ger helt olika belysning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
owahlund Varning för digitala fel vid kopiering Fototeknik 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg