• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Svartvit bilderbok

Detta är verkligen en vild chansning!
Jag letar med ljus och lykta efter en "foto"bok som jag köpte till mina små barn i början av 80-talet. Den hade formatet ca A5 och var 3-4 cm tjock. Den innehöll ingen text, utan varje sida var ett svartvitt foto.
Är det någon som känner igen den?
Är det någon som kan tipsa mig var jag ska söka?

HåkanF
 
Hej.

Det är definitivt fråga om en barnbok (pekbok?). Varje sida var ett enda sv/v foto utan några som helst ramar eller bildtexter. Bilderna föreställde en mängd vardagliga och en del exotiska föremål som väl var tänkt att väcka barnets intresse och skapa möjligheter till samtal.
Jag var (och är fast aningen mer laxrosa idag) anhängare av vänsterrörelsen. Jag kan ha fel, men jag minns den som populär i dessa kretsar. (Det kan vara en efterkonstruktion.)
Boken blev mycket välanvänd (2 barn) och vad jag minns hade den inte ens en titel. Jag minns ingen framsida. Alltså har jag ingen aning om varifrån boken ursprungligen kom. Min KÄNSLA är att den inte är svensk.

Ja, det blev väl inte tydligare av det här, men tack för att du bryr dig.

HåkanF
 
Utmaning

Detta var inte lätt men det kanske går att spåra boken via bibliotek t ex KB i Stockholm eller antikvariskt t ex Barnboksantikvariatet Tel. 08-668 05 80 Hornsgatan 80 118 21 STOCKHOLM eller BARNBOKSANTIKVARIATET PIRATEN ST. GRABRODERSGATAN 17 A S-222 22 LUND SUÈDE Tél. 46+ (046) 14 06 06 - Fax : 46+ (046) 14 27 86

Finns det något forum för laxrosa svenskar med barn födda på 70-talet?

Thure
 
Tack för tipsen Thure!

Boken jag söker heter Barnens Bildbok. Titeln står tryckt på ryggen, men i övrigt finns ingen som helst text i boken. Fotografen är emellertid dansken Jesper Höm. Boken gavs ut 1976 på Liber Läromedels förlag. Det exemplar jag nu håller i min hand fanns på universitetsbiblioteket i Örebro. Nu är det bara att ge sig ut bland antikvariaten och söka. jag börjar med dina tips.

Än en gång tack.

HåkanF