Jag funderar på att uppgradera min odämpade mountainbike (en Kona Cinder Cone inhandlad i USA 1996) med en framdämpare. Lutar åt en Marzocchi MX Comp ETA (som jag förmodligen kommer att beställa från England, ca 2380 kr på http://www.chainreactioncycles.com). Jag är inte särskilt händig/kunnig vad gäller att meka med cyklar, men kan lätta grundgrejor som att justera växlar, montera bort hjul etc.
Hur svårt är det att montera en framdämpare? Är det bara att lossa på den befintliga gaffeln, ungefär som när man ska justera/vrida den)? Kan man vara säker på att Marzocchi-dämparens diameter är samma som Kona-ramens? Finns det risk att man måste förkorta/såga i den nya dämparen?
Om man bör lämna in till verkstad för installation, vad kommer detta kosta? Har någon en rekommendation på bra verkstad i Sthlm?
Tusen tack på förhand!
Hur svårt är det att montera en framdämpare? Är det bara att lossa på den befintliga gaffeln, ungefär som när man ska justera/vrida den)? Kan man vara säker på att Marzocchi-dämparens diameter är samma som Kona-ramens? Finns det risk att man måste förkorta/såga i den nya dämparen?
Om man bör lämna in till verkstad för installation, vad kommer detta kosta? Har någon en rekommendation på bra verkstad i Sthlm?
Tusen tack på förhand!