Svårjobbat?

Tjena!

Klarar man av ett hantera ett par Fischer Big Stix 75 utan att det blir för svårjobbat, om man har ett par T2:eek:r av näst senaste modell (2 spännen) på fötterna.
Eller behövs det kraftigare donigar typ T1 el likande för att få upp skidorna på kant i pisten?

Är det nån som testat eller har synpunkter på ett liknade "ekipage" vore jag tacksam för lite feedback.

// Micke.

Lätt

Det går alldeles utmärkt. Jag kör själv big stix 74 (tidigare modell) med scarpa t3. Inga som hellst problem

Plattor?

Har du plattor på skidorna?

Man ser ofta fetingar med plattor trots att detta motsäger sig själv: med bred midja går inte bindning/pjäxa mot marken i en carvingsväng...

Plattorna gör däremot ofta att det blir svårare att få upp skidan på kant = inte bra.

Det går att kontrollera alla skidor (nåja) bara tekniken är rätt. Undvik dock att göra det extra svårt med höga plattor.

/föhl

Jag har haft fel förr men…

Har man inte just plattor för att det är lättare att på upp skidorna på kant? Med tanke på att i princip alla carvingskidor och bindningar monteras med plattor så borde det väl vara så. Man säger ju också att skidorna blir mer instabila ju högre plattor man har.
Kollar man på det med ren mekanik borde ju det även vara så att vinkeln mellan en given punkt i pjäxan, skidans ytterkant och mittlinjen på skidan blir mindre ju högre punkten i pjäxan kommer = högre plattor. Därmed krävs även mindre kraft för att få upp skidan på kant. Jämför detta med det faktum att smala skidor lättare kantställs än breda.
Dock bör det ju även vara så att ju högre plattor du har eller ju bredare skidor du har, desto svårare blir det att behålla trycket på skidans kant och därmed riskerar man att skidan ”studsar” i svängen. Speciellt i hårt pistad backe. (Så är det med mina BanditXXX i alla fall och då kör jag slalom på dem)
Telemark kör jag på lillebrorsan Bandit XX. Har gamla modellen av T1 och tycker att det funkar riktigt bra och jag tror inte att du tappar så enormt mycket ner till T2:an även om jag själv inte vill spara vikt under knäna…

Mvh
Martin Åkerman

Är...

av samma åsikt som Tigger; med breda skidor så bör man ha plattor för att kunna kanta skidorna...

/Anders B

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg