Svåraste berget?

karl_nilsson; sa:
Vilket är världen svåraste att bestiga?

Om man bortser från venusberget och fokuserar på de riktigt höga bergen så har väl i alla fall Annapurna sämst statistik vad gäller förolyckade (procentuellt sett).
Om det är svårast i rent teknisk mening har jag ingen aning om.

/D
 
Finns väl inget sätt att mäta det på. Det kan nog finnas de som klarat K2 men fått vända på Everest.

Det påstås dock ofta att Everest är en picknick - "har man tur med vädret och har med sig syrgas så knallar vem som helst upp". Grejen är nog den att det inte är så lätt att ha så tur med vädret samt att det är jobbigt för de flesta även med syrgas, särskilt de sista 200 höjdmetrarna. Everest är ju helt enkelt en bra bit högre än allt annat.

K2 ligger dock i ett område där det är betydligt hårdare klimat, samt att det är brantare och svårare klättring. Därför anser nog de flesta att det är svårare.

Sen finns t ex Great Trango Tower som inte särskilt många varit upp på trots att det är betydligt lägre...
 
Cerro Torre Patagoninen 3102 m

Sök på "Cerro Torre" climbing i google
http://www.sportextreme.com/phclmo51033/

Det ligger i Patagoninen och är bara 3102 m högt.

Jag har (naturligtvis) inte varit där och kan uttala mig om det stämmer. Kännedom om detta berg fick jag från ett dokumentärfilm som sändes i Schweiziska televisionen (tror jag) för en tid sedan.

Ett berg behöver inte vara högt.
 
Flera "svåraste"

karl_nilsson; sa:
Vilket är världen svåraste att bestiga?

Det beror lite på hur man räknar eller ser på det, faktiskt.

Kollar man i Himalaya på "De fjorton stora" (De berg som mäter över 8000 meter över havsnivå) torde svaret bli antingen Annapurna (sämst statistik över lyckade försök att nå toppen) eller Nanga Parbat (Sist bestiget av 8000-m-topparna, förhållandevis få repetitioner, många dödsfall per lyckats försök). K2 ses också som "svårt" eftersom statistiken "döda per person på toppen" är rätt högt (var 1999 - jag har inte läst in mig på statistiken sedan dess - ungefär en på var tredje).

Ser man på "the seven summits" - det högsta berget på varje kontinent - torde "det svåraste" möjligen bli McKinley/Denali i Alaska. Det ligger i en "bökig" klimatzon, är hög - vad det gäller meter från fot till topp (faktiskt högre än många berg i Himalaya, på just DET sättet) och har en del konstiga lufttrycksskiftningar, vilket tros vara en av anledningarna till att folk i högre utsträckning drabbats av förfrysningsskador och höghöjdssjukdomar där än på andra ställen.

Ser man på "obestigna toppar" hamnar man antingen i Himalaya igen, där det finns en och annan 7000-meterstopp som inte är bestigen än, eller i Anderna, där det finns rätt mycket över 6000, som inte är bestiget än - TROTS att det kommer bokstavligen tusentals klättrare till de bergskedjorna varje år. Tydligen finns en del kvar att göra, där.

I Europa har väl Eigers nordvägg länge setts som "det stora problemet" eller "dödsväggen".

Givetvis kan man hävda att även andra väggar är "världens svåraste" enligt andra normer (världens nu svåraste led på klippa är BETYDLIGT bökigare än något man hittar i T.ex. Himalaya, världens längsta/bökigaste bigwall torde hamna någonstans i Trango-gruppen - kanske Shipton spire, eller så etc.)

Kul frågeställning, faktiskt... Nu blev jag sugen på att ge mig av igen... :)

Andra förslag, någon?

/Kotten
Ps. För MIG är just nu "Sträckbänken" på Kulberget "svårast i världen" - jag har fallit på den hela sommaren, jag är för fet, svag och har för dålig teknik numer... :) Ds.
 
Re: Flera

Kotten; sa:
Ser man på "the seven summits" - det högsta berget på varje kontinent - torde "det svåraste" möjligen bli McKinley/Denali i Alaska.

Knappast. Everest är på de flesta sätt ett betydligt svårare berg än Denali. Eller menar du "the seven summits" förutom Everest? I så fall kan det nog stämma.

Peter
 
Devils Thumb i British Coulumbia är en annan kandidat.
Inte så högt men kvalar in p.g.a svår klättring i kombination med i allmänhet sanslöst dåligt väder med mycket nederbörd.

/Erik
 

Liknande trådar