svara på inlägg i nytt fönster

Har många gånger tänkt på att när jag svarar på ett inlägg så ser jag inte de förra inläggen medan jag svarar. Eftersom jag inte är särskilt snabb av mej att skriva, så har det ibland kommet in nya inlägg innan jag får iväg mitt. Sen stämmer oftast inte mitt svar eller kommentar utan hänger lite i luften.
Det blir också lite bökigt när det är några speciella uppgifter man vill kommentera och inte har dem framför sig medan man skriver sitt eget inlägg. Det går givetvis att lösa med att man öppnar ett nytt fönster och har uppe det samtidigt.

Borde det inte gå att lösa på så sätt att man automatiskt får upp ett litet nytt skrivfönster när man går in på "svara på detta inlägg". Då har man fortfarande de gammla foruminläggen uppe medan man skriver på sitt eget.

Eller är det så att denna funktionen redan finns någonstans men att jag har missat den?

/g

Högerklicka på länken och välj Öppna i nytt fönster så får du den funktionen (jag provade just nu genom att högerklicka på "svara på detta inlägg").

Svara med citat??

strand; sa:
Har många gånger tänkt på att när jag svarar på ett inlägg så ser jag inte de förra inläggen medan jag svarar. Eftersom jag inte är särskilt snabb av mej att skriva, så har det ibland kommet in nya inlägg innan jag får iväg mitt. Sen stämmer oftast inte mitt svar eller kommentar utan hänger lite i luften.
Det blir också lite bökigt när det är några speciella uppgifter man vill kommentera och inte har dem framför sig medan man skriver sitt eget inlägg. Det går givetvis att lösa med att man öppnar ett nytt fönster och har uppe det samtidigt.

Borde det inte gå att lösa på så sätt att man automatiskt får upp ett litet nytt skrivfönster när man går in på "svara på detta inlägg". Då har man fortfarande de gammla foruminläggen uppe medan man skriver på sitt eget.

Eller är det så att denna funktionen redan finns någonstans men att jag har missat den?

/g

Har du provat "svara med citat" länken? Då ser du åtminstone det inlägg du vill svara på. Vill du däremot kommentera flera inlägg verkar det som om du, precis som du själv sa, får öppna i nytt fönster.

Tycker annars att det är en intressant idé... Om man utvecklar idén skulle man kunna ha en kryssruta med möjligheten att välja.. "popupruta? Ja/Nej".

Fast å andra sidan tycker jag att det fungerar ganska bra som det är just nu.

/Ola

Annan variant

En annan, lite mer lowtech variant borde vara att starta notepad(Anteckningar) eller motsvarande enkel textredigerare.

Dra i hop den till önskad storlek
Skriv sedan det du vill ha sagt
Kopiera texten
Klicka på svara inlägg
Klistra in texten

Det roliga med det är att om man sedan sparar notepadfilen så har man alltid snabb åtkomst till det man själv skrivit... (Kanske inte var så himla kul, men ändå)

/Ola

Det som ni föreslår har jag redan provat men tycker det är omvägar att ta. Nu är det så att jag kör Explorer på Mac, både hemma och på arbetsplatsen och jag är väl medveten om att det mesta är gjort för pc och att det finns en hel del funktioner som inte fungerar som det ska på Macen.

Öppna nytt fönster - Känns som en onödig manöver då man måste öppna och stänga detta "för hand", plus att det tar rätt mycket plats på skärmen att ha två fönster öppna samtidigt. Alla kör inte på 21-tummare.

Svara med citat - Fungerar alldeles utmärkt när det är endast ett inlägg man vill svara på. Tycker att många för det mesta använder detta i onödan samt att det blir lite väl långa trådar om man gör detta i tid och otid.

Lowtechvarianten - Fungerar också utmärkt, men även här tycker jag att det blir en onödig manöver att hålla på med två program samtidigt. Jag använder mig ändå av denna variant, men det är mest på hemmadatorn där jag har en trög telefonledningsuppkoppling som står och drar stora pengar samt håller telefonen upptaget om jag är uppkopplad för länge i taget. Då fungerar det bra att först skriva sina inlägg i ett fristående program innan man lägger ut det.

Tycker ändå att det finns en funktion med att man får upp ett separat skrivfönster som popup:ar när man vill svara på ett inlägg.

/g

Netscape 7.01

strand; sa:
Det går givetvis att lösa med att man öppnar ett nytt fönster och har uppe det samtidigt.
Kör Win dator med Netscape 7.01. En högerklick på länken och jag kan "Open Link in New Tab". Det är alltså en fuktion där man öppnar nya "flikar" i samma fönster. Dessutom kan man stänga poppuppfönster i Netscape. Men börja ingen debatt om webbläsare! // Roland

Re: Netscape 7.01

walk_alone; sa:
Kör Win dator med Netscape 7.01. En högerklick på länken och jag kan "Open Link in New Tab". Det är alltså en fuktion där man öppnar nya "flikar" i samma fönster. Dessutom kan man stänga poppuppfönster i Netscape. Men börja ingen debatt om webbläsare! // Roland

Ny tab istället för nytt fönster (Mozilla, Netscape, Opera etc) är bättre men ingen lösning. Den bästa lösningen vore om man så de tidigare meddelandena under inlägget man skriver in, så har endel andra forum på nätet.

MEN ursprungs frågan gällde bla "ibland kommet in nya inlägg innan jag får iväg mitt." och det kan man INTE lösa eftersom man inte kan vänta sig att fönstret som man skriver i dessutom skall kunna uppdatera med ev nya inlägg som kommer under tiden.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg