Inte nog med att mina hydauliska skivbromsar skriker som en apflcok i flykt undant lejon, nu har dessutom bakbromsen nästan slutat bromsa helt. Jag kan dra bromshandtaget nästan ända intill styret. Frambromsen tar nästan max redan då bromshandtaget är paralellt med styret. Cykeln är skepshult pendlarcykel med Shimano hydrauliska skivbromsar. Cykeln är tre år gammal och för ett halvår sedan bytte jag skivor och klotsar (cykelhandlaren bytte åt mig) för att få bromsarna tysta och de var tysta några månader men låter nu igen. Då cykeln var ny höll sig bromsarna tysta i 1,5 år.
Men åter till att bakbromsen knappt bromsar alls längre. Jag har inte sett spår av läckande tryckolja - cykel står inomhus på nätterna på samma plats och ingen fläck där. Jag tog av beläggen (Shimano belägg) och de var lite smutsiga av svart bromsdamm men såg knappt slitna ut. Jag sandpapparde lite försiktigt och återmonterade. Ingen skillnad. Nytt försök: helt nya klotsar och mätte nya och gamla klotsar med skjutmått men ingen nämnvärd skillnad i tjocklek, om jag minns rätt var de mellan 3,6 och 3,7 mm både de nya och gamla, men det jag säkert minns var att de skiljde mindre än 1/10 mm på alla fyra (2 nya och två gamla klotsar).
Beläggen jag monterade var följande:
https://www.cykelkraft.se/skivbroms...f8jCrBEhJqKrHNs1IfKKY7SRMK_nZajBoCHz8QAvD_BwE
Även de gamla var märkta BS01.
Har jag oljeläckage utan att märka det? Borde ju inte läcka ur ett slutet system.
Nej, jag drog inte i bromshandtaget under tiden klotsarna var urtagna.
Alla insexskrivar i "bromsoket" verkar sitta rejält åtdragna och ser inte heller någon olja uppe vid bromshandtaget.
Är det dax att fylla på bromsolja?
Blir ett jobb för cykelhandlaren i så fall, har varken grejor eller kunskap för det, även om jag sett film och läst bok om det.
Eller vad är annars fel och åtgärd?
/Patrik, som annars gillar skivbromsar, när de funkar och helst är tysta
Men åter till att bakbromsen knappt bromsar alls längre. Jag har inte sett spår av läckande tryckolja - cykel står inomhus på nätterna på samma plats och ingen fläck där. Jag tog av beläggen (Shimano belägg) och de var lite smutsiga av svart bromsdamm men såg knappt slitna ut. Jag sandpapparde lite försiktigt och återmonterade. Ingen skillnad. Nytt försök: helt nya klotsar och mätte nya och gamla klotsar med skjutmått men ingen nämnvärd skillnad i tjocklek, om jag minns rätt var de mellan 3,6 och 3,7 mm både de nya och gamla, men det jag säkert minns var att de skiljde mindre än 1/10 mm på alla fyra (2 nya och två gamla klotsar).
Beläggen jag monterade var följande:
https://www.cykelkraft.se/skivbroms...f8jCrBEhJqKrHNs1IfKKY7SRMK_nZajBoCHz8QAvD_BwE
Även de gamla var märkta BS01.
Har jag oljeläckage utan att märka det? Borde ju inte läcka ur ett slutet system.
Nej, jag drog inte i bromshandtaget under tiden klotsarna var urtagna.
Alla insexskrivar i "bromsoket" verkar sitta rejält åtdragna och ser inte heller någon olja uppe vid bromshandtaget.
Är det dax att fylla på bromsolja?
Blir ett jobb för cykelhandlaren i så fall, har varken grejor eller kunskap för det, även om jag sett film och läst bok om det.
Eller vad är annars fel och åtgärd?
/Patrik, som annars gillar skivbromsar, när de funkar och helst är tysta