Svalbard - dagstur från Longyearbyen

Hej,

Ska på en kort helgtur till Svalbard i sommar. Blir mest en rolig grej tack vare SAS Eurobonuskampanj.

Är det någon som gjort dagsturer från Longyearbyen och kan rekommendera någon 6-8 timmars tur? Har funderat på Sarkofagen och Trollsteinen, men har inte detaljkunskap om dessa. Tänkte helst gå utan guide, men hyra gevär i byn. Har fjällvana, men inte glaciärvana.

Någon som kan tipsa om lämpliga dagsturer? Någon som gått upp till Sarkofagen eller Trollsteinen?

tacksam för alla svar.

Jag har ingen egen erfarenhet av Svalbard, men om jag vore du skulle jag noga kolla upp vilka villkor som gäller för att hyra en bössa på Svalbard. För forskare som besöker stationen vid Ny Ålesund är det uppskjutning som gäller. Iofs inte så svårt, men tar en del tid...

http://www.sportscenteret.no/V_pen/

Nordenskiöldtoppen längs västra kammen

Mitt förslag är att du ska gå upp på Nordenskiöld toppen och gå längs västra kammen så du får utsikt över hela Nordenskiöldland. Antagligen är det svårt att gå den närmsta vägen över Longyearbreen så du får gå upp förbi kyrkan och knalla över Platåberget. Fågelvägen är det ungefär en mil enkel väg från UNIS, höjdskillnad ca 1000m.

Tur 1.En vacker tur är att vandra en bit in i Adventdalen,ta taxi och hoppa av strax innan Gruva 7.Där följer du den södra sidan av dalen österut.En del lättare vad för att komma över vattendrag.Lätt klättring upp på Janssonhaugen,339 m.ö.h,där du får fina vyer av stora glaciärer och tvärdalar.
Tur 2.Följ vägen österut förbi flygplatsen,gå söderut in i Björndalen och du har Grumantglaciären i slutet av dalen.
Tur 3.Börja i nedre delen av Longyearbyen,västra sidan.följ leden som går längs kanten på berget och fortsätter längs kammen upp mot toppen av Nordenskiöldsfjellet,1049 m.ö.h.

Vapenreglerna har ändrats på Svalbard,det går inte att bara visa sin legitimation,peka ut vilket vapen man vill hyra och sen betala,som man kunde göra tidigare.
Nu gäller samma lag som på Norges fastland.Det innebär att du visar upp din svenska vapenlicens för klass 1 vapen eller gör en ansökan med ett utdrag från ditt belastningsregister,skickar det till Sysselmannen i Longyearbyen.
Detta görs i god tid,4-6 veckor innan du anländer.
Mer info hittar du här http://sysselmannen.no Bilden är tagen mot Nordenskiöldsfjellet.

mvh Kenneth

Bilagor

• IMG_0804.jpg
    IMG_0804.jpg
    42.7 KB · Visningar: 772
För att ta sig upp på Nordenskiöldstoppen kan man också gå via Tverrdalen vid Longyearbreens början.

Att ta sig upp på Trollsteinen och Sarkofagen är inga problem. Larsbreen var inget konstigt att gå över när jag bodde där (kolla för säkerhets skull med någon i lokalbefolkningen). Vill du inte gå över Larsbreen så kan du alltid gå upp Vannledningsdalen bakom Funken-hotellet eller gå via Sukkertoppen och rakt mot Trollsteinen. Sarkofagen är inga problem att promenera upp på.

I Björndalen kan man också ta sig upp på Fuglefjellet. Det går en liten dal där man kan komma upp utan problem ca 30-45 minuters promenad (tror jag, blir lite osäker nu) från stranden i Björndalen. Utsikten är enorm och det är 400 meter ner till havet :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg