Sval keps!?

Nu är sommaren här och det innebär kepstider!

Jag jobbar ute hela dagarna och keps eller någon annan huvudbonad är ett måste för att hålla mygg borta och skydda huvudet från solen. Problemet är att kepsar generellt är varma och att svetten rinner i pannan och ner på glasögon etc.

Därför letar jag efter den perfekta och svala kepsen. Jag antar at den bör vara vit (i alla fall på ovansidan) för maximal reflektion av ljuset. Någon form av ventilation som nätsidor kan nog vara bra. Vad använder tex maratonlöpare för kepsar när det är riktigt varmt?

I nuläget använder jag en gamal fin keps-klenod som är handsydd och inköpt i Krakow i Polen för 50:-. Den har nät på sidorna men blir ändå varm och svettig.

Tacksam för hjälp!

/Andreas

Någon form av hatt, i syntet material, är bättre än keps, kepsen skyddar inte öronen mot solen. Hatten kan också sitta mera löst. Militärer som befinner sig i varma klimat använder oftast någon form av hatt:

HAT---BRIT-ARMY-BUSH-DESERT.JPG

Newline hade en vit "löparkeps" med sidor i nätmaterial i fjol. Jag såg den på Intersport. Tyckte den såg luftig ut.
/Rilleman

(Kollade up den på Newlines websida, den heter Net Cap - Velcro)
[Ändrat av Tumbleweed 2005-06-17 kl 08:23]

Jag hittade en liten vit halmhatt (mjuk sådan) på Kappahl för 20 spänn, den har varit min ständige följeslagare sedan dess. Blir man svettig är den ändå luftig, eftersom det är stora hål i den. Den skyddar bra mot solljus, jag har väldigt ljuskänsliga ögon. Den har inget brätte utan är liksom stickad större och större längre ut, så man kan forma den som man vill ha den. Svårt att förklara hur den ser ut! Men vanliga klädaffärer kan ha bra solhattar.

CoolMax från Headsweats

ala; sa:
Därför letar jag efter den perfekta och svala kepsen. Jag antar at den bör vara vit (i alla fall på ovansidan) för maximal reflektion av ljuset. Någon form av ventilation som nätsidor kan nog vara bra.

Jag använder sedan flera år tillbaka pannband i CoolMax från
http://www.headsweats.com
De är mkt dyrare än pannband i bomull, men de fungerar mkt bättre och jag har ännu inte på fem(?) år lyckats slita ut ngt av de tre ex jag har.

Jag trivs så bra med dem, att jag tom har köpt några toppluvor därifrån.
Deras vinterluva fungerar bra för skidåkning ner till -15 grader och till -25 ovanpå en väpnarluva.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av deras kepsar, men om jag skulle köpa en skulle jag börja med en av deras.

Den här kanske:
ath-white.gif

eller tom topless när det är riktigt varmt
superVisor%20-%20SVwhite.gif

OBS
Det är en liten firma, men de tar kreditkort.
Jag har beställt därifrån utan problem och slapp dessutom betala tull o moms, men jag kan förstås inte lova att det går bra för andra att beställa därifrån.

/Håkan

Ett sent svar om hur jag gjorde efter alla utmärkta tips!

Det blev en Craft maratonkeps i vitt med ventialtion på sidorna. Kostade bara 99:- men fick specialbeställas. UNDERBAR keps! Inte är den vacker men grymmt funktionell för ovanstående användning. Har föreslagit chefen att de skulle profiltrycka sådana kepsar till inventerarna men det blir det nog inget av.

Tack för alla tips. Ni gjorde min sommar lite svalare.

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
sachsaren Keps med lång skärm? Kläder 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg