Suunto mycket bättre
Har precis testat både. Sedan ca 1 1/2 år har jag haft en Suunto (den gula med kompass). Var uppe på toppturer nu i påsk och vi hade med en Silva också. Tyvärr så är Silvan inget vidare pga:
- svår förståelig display
- liten display
- skum logik bakom knapparna.
Jag rekommenderar inte den. Den är ju dock billigare en Sunnton men...
När det gäller Suunton har jag följande kommentarer:
NEGATIVT:
- Knapparna har väldigt DÅLIG action, dvs man känner inte om man trycker in knappen eller inte. Det går inte heller att koppla pipljud till knapptryck.
- När jag använder loggningen av toppturen / åken så händer det relativt ofta (1 av 20) att jag av misstag med handleden kommer åt den knappen som stänger av loggningen. Det är rätt irriterande.
- Om jag under en topptur vill få reda på någon information om inspelningen (ex antal åk) så måste man stänga av inspelningen.
POSITIVT:
- Mycket BRA display. Tydligt och enkelt att se var bland alla displayer man befinner sig.
- Mycket BRA tendens display. Den uppe till vänster som visar hur trycket varit de senaste 3 + 6 timmarna. Mycket bra att kolla på morgonen.
- Under topptur är det mycket tydligt vilken fart (meter / minut) som man går i. Bra för att hålla en jämn hastighet och beräkning av tider.
- Flera alarm
- Höjdalarm. Ett smart sätt att använda detta är att om du ofta åker skidor på samma ställe så ställer du in att larmet skall låta vid en viss höjd (som du naturligtvis i förväg vet är korrekt). Där du passerar detta ställa skall alarmet låta. Går larmet av på lägre eller högre höjd vet du att trycker ändrats.
Summering:
Köp Suunto. Vill du spana in alla live så har Naturkompaniet montrar. Vet du vad du vill ha så har sett dem Toga.com
Hoppas att detta hjälpte.