Suspension trauma / Hängtrauma

Hej!
Har ägnat hela dagen åt att leta information om Suspesion trauma eller på svenska hängtrauma.
I stora drag handlar det om att en person har hängt länge (20-30min) i en sele och att benen har stasat av och då utsatts man för detta suspesin trauma, man får för mycket och för dåligt syresatt blod i benen.

FRÅGAN ÄR: Skall man behandla en sådan person efter vanligt L-ABCDE eller skall man vidtaga försiktighet med all lägga personen i horisontellt läge (framstupa sidoläge) och istället bibehålla överkroppen i högläge.
Jag har läst uppgifter som framhäver båda alternativen så finns det någon som vet hur man borde aggera?

Hej!
Har ägnat hela dagen åt att leta information om Suspesion trauma eller på svenska hängtrauma.
I stora drag handlar det om att en person har hängt länge (20-30min) i en sele och att benen har stasat av och då utsatts man för detta suspesin trauma, man får för mycket och för dåligt syresatt blod i benen.

FRÅGAN ÄR: Skall man behandla en sådan person efter vanligt L-ABCDE eller skall man vidtaga försiktighet med all lägga personen i horisontellt läge (framstupa sidoläge) och istället bibehålla överkroppen i högläge.
Jag har läst uppgifter som framhäver båda alternativen så finns det någon som vet hur man borde aggera?

Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra? Du kan och ska alltid handla efter principen LABCDE.

I artikeln

från klätterförbundet hänvisas till en översiktsartikel av "Health and Safety Laboratory and the
University of Birmingham for the Health and Safety Executive
" från 2009 som finns på http://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr708.pdf

Jag har läst igenom den.
Man har tagit med rapporter från experiment där man främst studerat cirkulationseffekter av hängande postion med olika selar.
Man diskuterar inte den minskade ventilationen i den artikeln vilket troligen också har betydelse för svimning till följd av fall och fortsatt hängande position i sele.
Åtminstone en av artiklarna som ingår i översikten mätte effekter på spirometri (förmågan till ventilation).

Slutsatsen att se till att den olycksdrabbade så fort som möjligt kommer i horisontell position verkar väl underbyggd. Framstupa sidoläge om vederbörande är medvetslös. Återupplivning om personen inte andas.

Thure

Tack för alla fina svar.
Jag har också läst de sidor ni länkar till och trodde också att man skulle behandla helt enligt normal L-ABCDE men jag har även läst sidor som är daterad senare som säger annat.
Vad är detta:
utv.industriarbetsgivarna.se/MediaBinaryLoader.axd?...5204...

Har även läst något mer som jag inte hittar nu.

Kan vi vara säker på att traditionell behandling (L-ABCDE) är att föredra?

Jag gick räddningsverkets utbildning i skydd mot olyckor och eftersom jag är klättrare var det naturligt att fråga mycket om fallskador och hängtrauma, men fick aldrig veta nåt speciellt förutom vanligt prehospitalt akut omhändertagande (l-abcde). Jobbade efter utbildningen några år som brandman i stockholms brandförsvar och var lite involverad i höghöjdsgruppen men hörde inte heller där nåt speciellt tillvägagångsätt att ta hand om någon med hängtrauma.

Hittade denna text här:

http://www.arbetarskydd.se/nyheter/olyckor/dodsolyckor/article3135284.ece

"The Health & Safety Executive, HSE, i Storbritannien gjorde 2002 en litteraturgenomgång av hängtrauma. 2009 korrigerades råden i en ny rapport av HSE. Där förtydligades att normal första hjälpen i horisontalläge ska ges till en person som har drabbats av hängtrauma."

EDIT: Samma studie som redan hänvisats till i tråden..

Jag jobbar själv som brandman, håller i vår taksäkring och har diskuterat med ambulansen om detta med suspesion trauma och inte ens dom vet något speciellt om det.
Jag drar helt enkelt slutsattsen att vanlig basic L-ABCDE får gälla även om vissa suspekta trådar säger annat.

Tack govänner för en intressant diskution!

Från UK...

Jag vet inte ett iota om klättring, men jag gick händelsevis alldeles nyligen en kurs i säkert arbete på höjd (hos www.totalaccess.co.uk). Där fick vi lära oss att rätt åtgärd vid Suspension Trauma är att så fort som möjligt få den drabbade i horisontalläge, så att maximalt blodflöde till hjärnan återställs. Läraren nämnde också att tidigare rekommendationer varit att efter nedtagning placera den skadade i sittande ställning, för att inte "chocka hjärtat" (mkt vetenskaplig term, men ni förstår nog vad jag menar). Detta anses dock inte gälla längre, eftersom snabb återställning av blodflödet till hjärnan är viktigare än de eventuella negativa effekterna av "chockstart".

Tidsfönstret som nämndes i kursen var 15 min, så det är bråttom i hängande fall. Som det stod i arbetarskydds-papperet sades det också att den hängande kan vinna tid genom att arrangera sina ben i sittande position, t.ex med en repslinga (förlänger tiden man kan hänga till 60 min, enligt läraren).

Så säger de alltså i England...

Jepp, hjärnan är viktigast. Dock, teoretiskt när man återställer blodfödet från nedre extremiteterna kommer diverse avfallsprodukter cirkulera som inte ska vara där, bl.a. mjölksyra vilket mycket väl kan döda en person och om man tar ner nån som hängt länge bör man vara beredd på att göra HLR tills ambulansen kommer. Ben klarar sig flera timmar utan vettig blodförsörjning medan hjärnan någon minut på sin höjd. Det viktigaste kommer vara att kontrollera personen ofta och se om något verkar vara fel. 20-30 minuter skulle jag tro inte är något större problem men man bör vara medveten om att det kan uppstå en situation vilken är livshotande. Rådet om någon är avsvimmad är alltid att lägga dem ner för att förbättra cirkulationen till hjärnan

Som det stod i arbetarskydds-papperet sades det också att den hängande kan vinna tid genom att arrangera sina ben i sittande position, t.ex med en repslinga (förlänger tiden man kan hänga till 60 min, enligt läraren).

Hur menas "arrangera sina ben i sittande position, t ex med en repslinga..." . Vore intressant att veta.

Jepp, hjärnan är viktigast. Dock, teoretiskt när man återställer blodfödet från nedre extremiteterna kommer diverse avfallsprodukter cirkulera som inte ska vara där, bl.a. mjölksyra vilket mycket väl kan döda en person och om man tar ner nån som hängt länge bör man vara beredd på att göra HLR tills ambulansen kommer. (---)

Jo, instruktören tog upp det och sa att hjärtinfarkt är en sannolik konsekvens! Men att detta ursäktas av att infarkt trots allt är mer hanterbart än hjärnskador. Det bör man förstås känna till, så att man inte lämnar den skadade utan övervakning.

Hur menas "arrangera sina ben i sittande position, t ex med en repslinga..." . Vore intressant att veta.

Jag förstår att det lät kryptiskt... :) Den teknik vi fick öva gick ut på att fästa ett lagom långt rep i selens sida, med en ögla i ena änden. Man sticker in foten i öglan, och om repet är lagom långt (dvs kortare än benet) kommer repet att hissa upp benet i rät vinkel. Lägger man då ena benet över det upphissade hamnar man alltså i sittande läge. Lite klurigt att förklara, men det finns säkert bilder om man letar. Jag är inte helt säker på att denna manöver funkar att utföra med utrustning för sportklättring, dock.

det är bra svar på denna tråden men jag skriver ned en kort sammanfattning.

2009 gjorde HSE en metstudie, dvs att de gick igenom all befintlig litteratur om Suspension Trauma. De kom fram till att de tidigare rekommendationerna att sätta personen i halvsittande position då man misstänkte hängtrauma, var rent hitte-på. Inget stödjer att det skulle ha någon effekt. Att sätta någon i upprätt är att frångå den vanliga proceduren för L-ABCDE. Resultatet av HSE studien gjorde att rekommendationerna för omhändertagande av person med misstänkt hängtrauma ändrades. Efter 2009 är det alltså helt vanlig L-ABCDE.

Länk
http://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr708.pdf

Jag skulle bli ytterst förvånad om det är någon i Sverige som kan mer i frågan än Erik Gustfsson i SKF Med-com.

HSE- studien är mycket lång. Erik rekommenderar en annan studie för den som vill veta mer, Mortimer 2011. Den är ny, kort och mer informativ.

Länk
http://www.caves.org/section/vertical/nh/56/ProlongedSuspensionInAnAlpineHarness.pdf

Om jag har förstått Erik Gustafsson rätt kan man oftast bortse från hängtrauma då andra faktorer har mycket större betydelse. Om personen är skadad är skadorna viktigare. Om personen hänger medvetslös i selen är det fria luftvägar som är kritiskt. Allt i enighet med L-ABCDE.

HSE= Health and Safety Executive, ung Arbetsmiljöverket i UK.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg