Surfskitävling - Seamasters 25/8

Hur erfaren bör man vara för att ens klara av tävlingen?

Har en kollega som tidigare enbart paddlat stabil havskajak men som i våras
köpte sig en Epic V10 och efter mycket badande börjar känna sig säker i
skidan åtminstone på plattvatten i insjöar.

Han har inte ens testat den i grövre sjö men har bestämt sig för att paddla
denna tävling :)

Han är envis som få men känslan av att han "tagit sig vatten över huvudet"
är påtaglig!

Det beror på...
Om det är samma väder som det varit de senaste åren så skulle jag rekommendera en stadigare...Eller snarare avråda från att starta med V10 om han inte ha provat motsvarande vågor.
Med tex en V8 skulle han få en betydligt roligare överfart och troligtvis en betydligt snabbare tid.
Men blir det platt så går det säkert bra med V10.

Nyktert...

Alltid proffsigt att ha tränat i de förhållanden man kan råka ut för... kallas förberedelser ;-)
Går inte att ta en genväg här, då blir man biten rejält i rumpan, garanterat.
Även om det under tävlingen finns följebåtar är det bra om man behärskar vågor, man hinner nämligen bli ganska matt om man balanserar för mycket under 25 km ;-)
Platt vatten och oregelbundna vågor med dyning är vitt skilda förhållanden.

Kontentan
Synd att belasta organisationen med att behöva bli räddad i onödan... och opportunistiskt att sticka iväg på chans = inte proffsigt och proffsig vill man ju vara, eller hur?
Inte för att man behöver paddla snabbt och elegant, men att paddla tryggt, stabilt och säkert är bra.

Men precis som sagt, är det svaga vindar och minimalt med dyning är det naturligtvis teoretiskt möjligt, Nya V10 är en pålitlig båt, har en själv :)

Hälsa din kamrat att han också bör tänka på andra och inte bara på sig själv...
Och blir han sur kan han ringa mig ;-)

A

Bråviken är inte det enklaste att paddla på. Djupet varierar mycket och det gör att sjön ofta reser sig och blir krabb. Banan tangerar också Klasgrunden och det gör att man inte kan välja kurs helt själv. Vid målet är det branta klippor som ger mycket studssjö som vid "rätt" vindriktning (för surfski) är riktigt kaotisk.

Tänk alltså till en gång extra och följ rådet att välja en eller två modeller stabilare än ni vill ha på slätvatten.

Svaren verkar stämma bra med mina tankegångar,ska nog ta och visa honom detta
så han får ta en funderare:)

Själv paddlar jag en jämförelsevis stabil Zedtech tt motionslåda och tycker väl att en blåsig mälaren
med mycket båttrafik kan vara en utmaning ibland.

Att ge sig ut i eventuell stökig havsmiljö i en rank surfski utan tidigare erfarenhet låter bara dumdristigt även om det finns följebåtar längs banan!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wildenstam Ny havsracetävling - Seamasters Paddling allmänt 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg