Surf - havskajak.
Hej.
Det måste ha hänt en hel del sedan 2006 när denna tråd var aktuell här på Utsidan.
Ändå tror jag att ämnet är ändå intressantare i dag, någon utveckling måste ha skett, några nya surfbara kajakmodeller ha konstruerats och flera spännande surfäventyr ha upplevts.
En kajak som är spetsig i bägge ändar har ett deplacementskrov= skrovet kan inte gå fortare genom vattnet än skrovet är långt i vattenlinjen. Därför att fören reser sig och aktern gräver ner sig.
Detta kan man bara överbrygga genom en flackare botten, och en akterspegel med en vass släppkant,
En surfbräda kommer förbi denna regel genom en mycket flack botten (surf"bräda") som knappast är ett skrov utan mer en bräda som inte har något med kajaker att göra.
Jag har ritat och byggt en sådan plugg och formar samt två stycken exemplar som är nästan färdiga. jag kallar modellen för SurfRider.
Jag har lagt ut en Instruktionsbok och bilder från bygget i min profil i Windows Live
jschultzb@msn.com
Och kajakerna finns att skåda i Skärholmen.
Vore intressant att höra Dina åsikter om denna kajak som inte är testad i vågor eller med drake ännu.