Supervarma kängor...?

Hej!
Någon som har någon erfarenhet av Sorel Glacier i snöskor? Eller andra mycket (mycket) varma kängor, som funkar med breda fötter och moderna snöskor (med stigningsstöd eller vad det heter)? Löstagbara innerskor är ett krav!

Jag ska gå i snöskor (uppför, väldigt mycket uppför) med dem, hade jag tänkt.

Apropå debatten om överdrivna uppgifter: Sorels Glacier-kängor ska ha som komforttemp -73 (minus sjuttiotre) grader celsius: känn på den! Ska man tro på dem? Om detta stämmer, och de duger till att gå uppför i snöskor med, så kan jag nog skryta med ett rejält kap, eftersom de bara kostar 1300 spänn på föredömliga Utebutiken i Umeå! ("Va? Kan man lita på så billiga prylar?")

Har kollat på varianter:
Plastskor + overboots - provat/letat: blir dyrt och klumpigt, samt oanvändbart till annat, eftersom jag inte har tänkt isklättra på ett tag i alla fall; sälja beg?
samt Millet One Sport Everest (superdoja: plastsko, overboot och damask i ett) - provat: för smala (46:an stramar, jag har normalt 41!), och dyra: 5000 spänn!)

Lovar att recensera efter köp och lite användning!

/ Gabriel

Aha! Ännu varmare...

De verkar väldigt lika Sorel Glacier. Var kan man prova dessa monster då, vet du?

Förresten: Jag inte ute efter att slå några rekord egentligen, det är bara det at jag tycker det är SÅ dumt att komma ner från ett berg med fem-sex tår i en påse.

/ Gabriel

sorell kk??

Jag hörde nåt rykte om att sorell hade gått i konkurs, men det stämmer inte eller???
Hoppas inte för de har då de varmaste skor jag har testat.

Sorel har faktiskt gått i konkurs, men Columbia har köpt boet, och fortsätter tillverkningen. Agent i Sverige är Sportmarket (som för Columbia), 0650-76500.

/ Gabriel

Guest

Gäst
Det var mest menat som ett skämtsamt inlägg.. Om det är 100 minusgrader skulle jag nog överväga att stanna hemma. Jag vet inte var man kan prova -100-skorna. Däremot har jag ett par mer normala Sorel som jag brukar palta omkring i på landet. Det enda jag kan säga är att de är mycket välgjorda med, om jag inte minns fel, tredubbla sömmar mellan (natur)gummi och läder. Naturgummi är för övrigt mycket köldtåligt, men vid ca 120 minusgrader börjar även detta bli sprött!
/Mattias

Mattias, vet du vad dina Sorel heter? Är de någe varma?

Kul att höra att de verkar välgjorda. Jag har som sagt rätt kortbreda fötter, är Sorels kängor breda i lästen, som de påstår? Jag antar att du har kollat exakt vilken temp som de tål också, med en schysst tank med flytande kväve... :^)

/ Gabriel

Guest

Gäst
Nej, jag vet inte vad de heter. Ja, de är varma, men inte tokvarma. För kortbreda fötter blir de nog perfekta!
/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HannahL Val av vandrar kängor / skor Trekking 3
monstergeddan Kängor i värme Trekking 4
erik_sylvan Välja kängor... Trekking 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg