superlätt Regnkjol/kilt

Halloj halloj!!!

Sisten jag var ute och vandrade i regn så fick jag en ide om att man skulle kunna ha någon sorts Regnkjol/kilt istället för regnbyxor.just då vandrade jag i mina itab byxor som har inbyggda gaters på underbenen=vattentäta.
Fördelarna som jag ser:lättare och mindre packvolym,snabbare på/av,bättre andning,lättare komma åt byxfickorna på låren tex.
Vid skurar så skulle man sedan haft snören på varje sida så man kunde binda upp den tillfälligt när det är uppehåll.

SÅ är det någon som skulle kunna tipsa om var man kan köpa något liknande superlätt och prisvärt lr är det något projekt man kanske får ge sig på själv ?
Vilket tyg rekommenderar ni då?
har ni testat något liknande,erfarenhet?Positivt/negativt?

Mvh Patrick
Ps. På min anordnade nationalhelgs vandring så pratades det om lättpackning bla, så när En av deltagarna slänger fram 1kg socker till sina pannkakor på frukosten så kunde vi inte annat än skratta och le åt det :)

Svart sopsäck?

Väljer man varianten med handtag så kan man enkelt göra byxholkar av den också (bara att "skära" längs med mitten med en lödkolv så delas den i två ihopsvetsade halvor).

Fast ska jag vara ärlig så har jag inte testat mina "byggen" i regn ännu.

Halloj halloj!!!

Sisten jag var ute och vandrade i regn så fick jag en ide om att man skulle kunna ha någon sorts Regnkjol/kilt istället för regnbyxor.just då vandrade jag i mina itab byxor som har inbyggda gaters på underbenen=vattentäta.
Fördelarna som jag ser:lättare och mindre packvolym,snabbare på/av,bättre andning,lättare komma åt byxfickorna på låren tex.
Vid skurar så skulle man sedan haft snören på varje sida så man kunde binda upp den tillfälligt när det är uppehåll.

SÅ är det någon som skulle kunna tipsa om var man kan köpa något liknande superlätt och prisvärt lr är det något projekt man kanske får ge sig på själv ?
Vilket tyg rekommenderar ni då?
har ni testat något liknande,erfarenhet?Positivt/negativt?

Mvh Patrick
Ps. På min anordnade nationalhelgs vandring så pratades det om lättpackning bla, så när En av deltagarna slänger fram 1kg socker till sina pannkakor på frukosten så kunde vi inte annat än skratta och le åt det :)

Klättermusen hade en regnkilt/kjol, prova ring dem och fråga om det ligger någon i gömmorna.

Enkelt gör-det-själv projekt

Har själv använt regnkilt i typ 3 år och det funkar super. :)

Ett av de lättaste gör-det-själv projekten du kan ta dig an. Köp sil-nylon av http://www.extremtextil.de/ i tyskland. Uppskattar priset inkl. frakt till c:a 150kr. Z-packs har den enligt mig bästa modellen så "låna" den designen (de använd dragkedja) eller köp deras variant.

Du kan sy ihop den som en tub men också sy in en dragkejda. Dragkejdan gör kilten mer flexibel då blåst = dragkedja ned = kortare stegläng och tvärt om.

Räkna dock med att bli blöt från knän och nedåt. Personligen har jag inget problem med det.

Lycka till!

/ Tomas

Tack för alla tipsen :)
Hittade en poncho hos far min som kommer bli grund till prototypen till en regnkilt/tjol .
Har lite ideer för att öka rörligheten och få mindre vatten på underbenen .

MVH Patrick

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
johnliungman Superlätt regnjacka sökes Lättpackning 20
Joakim Ambrosson Lätt vs superlätt Lättpackning 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg