Superkompensation

Hej,

uppmätte i natt en vilopuls på 37 bpm (brukar sova med pulsmätaren på ibland för att hålla koll på kondition etc). Min normala vilopuls har legat stadigt på 41 bpm sen i januari (då jag köpte pulsmätaren).

Den 3e mars (dvs för 10 dagar sedan) åkte jag Vasaloppet. Har inte mätt vilopulsen förrän nu. Har jag uppnått s k superkompensation? Kan nån förklara lite om det?

Kan tillägga att jag för tillfället är förkyld oxå, om det påverkar så borde det öka vilopulsen.

/Håkan

Helt normalt...

Jag har gjort tester vid GIH (gamla idrottshögskolan i Örebro) på hjärtfrekvens under sömn. Och dina värden är helt normala. En del av superkompensation

Väldigt låg puls, eller...

Hmm... Helt normalt - för vem då? Är inte en vilopuls runt 40 väldigt lågt? Jag måste vara en riktig soffpotatis i jämförelse (och är det också, kanske). Men, jag blev lite nyfiken på superkompensation, reagerar kroppen på ett sådant sätt efter extrem fysisk ansträngning?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg