Summit reactor extreme - håller den måttet?

Att den skulle sänka sovsäckens temperaturgränser med 14C tror jag inte ett ögonblick på.

Detta av två anledningar:

Jag har en annan av deras thermolite produkter, "reactor thermolite liner" som skall ge 8C, och upplever knappt någon skillnad med den. Den används endast för att skydda sovsäcken.

Om man stoppar i 400g 750 cuin dun (samma vikt som extreme) i en sovsäck så kommer man sänka temperaturgränserna ungefär 15C [1]. Detta utan att räkna in de extra tyg som behövs för att hålla ihop dunet.
Detta skulle innebära att det här materialet skulle ha ungefär samma vikt till teperaturförhållande som 750-dun. Dessutom så håller det ihop av sig själv och inkluderar en dragsko.
För mig låter det för otroligt.
Med tanke på att produkterna har varit ute på marknaden i över 8 år så borde de ha gjort någon EN-test av det för att att kunna påvisa sina påståenden. Jag har aldrig sett någon.



Det finns en tidigare tråd där några delar med sig av sina erfarenheter. Både för och mot:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=66566


[1] - Kraftig förenkling, men stämmer ibland. Gämfört lite värden från http://www.roberts.pl/v2/index.php?l=&p=_katalog&i=_lhotse#img och http://www.sleepingbags-cumulus.com/Teneqa-850,down-sleeping-bags,65.html och
 
Köp hellre nån syntetsäck ala Everest +12 och 900gram som booster.
Då får du ju lite loft iaf.

Angående länken till en annan tråd - frost på tältet behöver inte nödvändigtvis betyda att hen sovit
i några minus med +8 säck.
Om turen var gjord på hösten så har det var en minusnatt men hen har haft golvärme från den varma marken.
Jag har sovit massa fina nätter på hösten med bara Everest +12an me tonvis me frost på tältet
på morgonen - på våren är det ju tvärtom - markkyla.

Har du stålar över så är ju en http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2495 en effektiv booster.
 
Jag har inte provat själv, men googlat hela nätet runt för recensioner och de flesta är faktiskt positiva.

Någon här på Utsidan borde väl testat den grundligt?

Men jag håller med alla andra här om att en ultralätt billig syntetsäck borde ge betydligt mer. Jag köpte en billig säck på ClasOhlson för några hundralappar (typ: http://www.clasohlson.com/se/Sovsäck-Asaklitt-Summer/Pr314961000 )
och det skulle vara kul att testa den + min MountainHardwear Phantom 32 dunsäck någon kallare natt. Phantom har komfort runt nollan och extremtemp -17 så med ClasOhlsons Asaklitt som förstärkning, bra liggunderlag och tält gissar jag att jag skulle sova skönt i minusgrader. Men jag gissar bara :)
 
Jag hade en stor rymlig genomsydd sovsäck med 15 mm skumplast i, den funkade inte själv mer än varma sommarnätter, men utanpå en sommarsäck (FMs dun) blev resultatet ett helt annat, det blev en rejäl höst och vårsäck. Den vägde 1200g och fyllde hoprullad som ett liggunderlag. Men så många nätter den räddade.
Som de flesta mjuka plaster förlorades mjukmedlet och den bröts. Då kastade jag den.
Att en relativt lätt liner skulle kunna tillföra 15° verkar reklamtänk. Långa ullundisar på i sovsäcklakarn och påse utanpå säcken ger mig erfarenhetsmässigt 5-8°, litet tält ca +5-10°. Med den kombinationen går det att få ihop 15° men näppeligen på 600g. YMMV
 
Jag har faktiskt den där sovsäckslinern, eller vad man nu ska kalla det. Du kan få köpa den :) Jag använder den mest för att skydda sovsäcken, vill jag ha värme sover jag i underställ vilket ger betydligt mer vad jag upplever i alla fall.

Edit: Några 15 grader ger den inte. Sätt ett kommatecken mellan ettan och femman så kanske det blir mer realistiskt..

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaE Sea to summit Thermolite Reactor Liner? Bo och sova 29
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
Adelanteeee Testat kudden Nemo Fillo eller sea to summit Aeros? Bo och sova 9
Chillechill3 Sovsäck lik Sea to summit trek 1 Bo och sova 3
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
ea_andersson Sovsäck Sea to Summit Micro MC III Bo och sova 4
frostbiten Thermolite Reactor Extreme Bo och sova 13
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
Spinspider Exped Venus II Extreme Bo och sova 0
Boludo Exped Orion Extreme tält Bo och sova 6
justsafe Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme Bo och sova 31
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2

Liknande trådar