Ellers kan det jo være en fin tur å komme nordover fra Graddisveien opp gjennom Argalad og langs Balvatnet. Man får jo Suliskongen og breen i horisonten og det er et flott skue. Greit med hytter på strekningen er det også. Merk at Argaladhytta har fått et tilbygg som egner seg som overnattingsted, så nå kan flere få tak over hodet der. Bygget er delvis ferdig, men visstnok beboelig.
Men är inte det (om jag nu fattat sträckningen rätt) en lite väl "frodig" variant? 98 kom jag till Trygvebu via Storengdalen (rekommendabelt läger) och gick därvid ett långt - så kändes det - sumpigt stycke i tråkig björkskog. Därifrån tog jag vägen ut till Junkerdalen och taxi till Lønsdal - det var sista etappen.
Sträckan mellan Trygvebu och Argaladhytta ser inte så munter ut på kartan, heller.
Naturliga vägen - om man kommer från Sverige - är väl ändå upp från Kuoletisjaure och förbi Jurunjaure och Ikesjaure (om man inte har något mot att åka båt över Mavasjaure).
Skulle man passera Graddis så finns en mer eller mindre övergiven stig österut mot gränsen där skogen glesnar fort.
Efter gränsen går markerad led söder om Silvervägen till Kuoletisjaure.