Sulitelma

Ellers kan det jo være en fin tur å komme nordover fra Graddisveien opp gjennom Argalad og langs Balvatnet. Man får jo Suliskongen og breen i horisonten og det er et flott skue. Greit med hytter på strekningen er det også. Merk at Argaladhytta har fått et tilbygg som egner seg som overnattingsted, så nå kan flere få tak over hodet der. Bygget er delvis ferdig, men visstnok beboelig.

Men är inte det (om jag nu fattat sträckningen rätt) en lite väl "frodig" variant? 98 kom jag till Trygvebu via Storengdalen (rekommendabelt läger) och gick därvid ett långt - så kändes det - sumpigt stycke i tråkig björkskog. Därifrån tog jag vägen ut till Junkerdalen och taxi till Lønsdal - det var sista etappen.
Sträckan mellan Trygvebu och Argaladhytta ser inte så munter ut på kartan, heller.

Naturliga vägen - om man kommer från Sverige - är väl ändå upp från Kuoletisjaure och förbi Jurunjaure och Ikesjaure (om man inte har något mot att åka båt över Mavasjaure).
Skulle man passera Graddis så finns en mer eller mindre övergiven stig österut mot gränsen där skogen glesnar fort.
Efter gränsen går markerad led söder om Silvervägen till Kuoletisjaure.

På vinteren skal man være litt forsiktig på strekningen Sorjushytta til Nysulis. Svært værutsatt område. Jeg har gått der mange ganger, og har respekt for det fjellet.

Jo, nya Sorjushytta förvandlades ju till kaffeved av en storm för ett par vintrar sen, så nog bör varningen tas på allvar... :)

Ellers kan det jo være en fin tur å komme nordover fra Graddisveien opp gjennom Argalad og langs Balvatnet. Man får jo Suliskongen og breen i horisonten og det er et flott skue. Greit med hytter på strekningen er det også. Merk at Argaladhytta har fått et tilbygg som egner seg som overnattingsted, så nå kan flere få tak over hodet der. Bygget er delvis ferdig, men visstnok beboelig.
Om man ska upp dit så skulle jag rekommendera att ta sig till Junkerdal och ta vägen till Trygvebu därifrån istället. Jag gick där 2004, på en halvt nedrasad traktorväg på sidan av en brant, djup ravin med Skiejdejåhkå längst ner. Rätt dramatiskt.

Om man ska upp dit så skulle jag rekommendera att ta sig till Junkerdal och ta vägen till Trygvebu därifrån istället. Jag gick där 2004, på en halvt nedrasad traktorväg på sidan av en brant, djup ravin med Skiejdejåhkå längst ner. Rätt dramatiskt.

det var den vägen jag nämnde; det låg en hel del stora stnar på den, så jag anta att den är lite utsatt för ras uppifrån.

Om nu drömmen är... att passera genom Sulitelma i nord-sydlig riktning eller tvärtom... Finns det synpunkter på från vilket håll det är lämpligast? Från norr eller från söder?

HåkanF

Du kan också gå till Sulitelma från öster, norr om Stuorrajiegna. Jag var två gånger uppe och det var mycket lätt att bestiga Stortoppen på samma väg som Dag Hammarskjöld. Jag gick tillbacka längs den nordliga rutten. Den är bra att gå tillbacka. Då kan man glida 300 m längs snöfälten. Jag har inte prövat den sydliga vägen men jag tänker att den är bäst när man tänker utsikterna. Det är ganska tungt att bestiga berget från Norr.

Ingen problem

å gå til Trygvebu og Argalad nå. De som prater om nedraste steiner må jo ha gått den gamle nedlagte veien i elvefaret. Det er jo en ny og ufarlig vei til Skaiti som starter på toppen av den lange bakken ned til krysset mot Graddis. Det går sti over haugen som er litt greiere enn å følge nyveien. Stien står avmerket på kartene. Men det er jo mer dramatisk å gå gammelveien i skaret, og dessuten noe kortere. Man får bare velge hva man liker.

Stien opp til Argalad har jeg gått to ganger sommertid, grei sti langs elva. Litt myr et par steder, men ikke mer enn et par hundre meter totalt. Fra Argalad vider dalen seg ut og du går på tørre rabber opp til eidet og reinvokterstua og videre ned mot Balvatnet. Deretter går stien på vestsiden av vannet, en god og lettgått rute.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 15
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg