Sulitelma

Flera här från sidan som ska upp åt det hållet?
Jajamän, tog mig ju inte upp på Suliskongen i år pga av vädret så det blir ett nytt försök!
Och kanske hänger min regnjacka kvar i Konsul Perssons stuga så får jag en anledning att gå dit också! ;)

Majjen, gå upp till sjön vid Blåmannsisen, 1,5 timmar tor från Sorjushytta. Och har du tid tror jag Vardetoppen är värd några timmars möda. Och som BrittMarie säger, Stadak är ett måste!

Hur jag än letar hittar jag inte Vardetoppen. Har den försvunnit från senaste kartan? Kan någon beskriva var den finns?

HåkanF

Behöver man klätterkunskaper för att ta sig till Suliskongen?
Är det möjligt att med full packning ta sig från söder - Miehtjerbáktte - till Stortoppen?

HåkanF

Så klart måste du ta dej dit, som Anders_sthlm påpekar. Silverexpressen är hans förslag, instämmer, så reste jag förra sommaren, men jag förstår inte varför han tycker att man ska åka med bussen ända fram till Bodö när man kan kliva av redan i Fauske. Bussresan är lång (men vacker) nog som den är ändå, eller har jag missat nåt väsentligt, tro? Från Fauske gick buss upp till Sulitelma som passade bra med Silverexpressens turlista.

Hälsn. BM

Jag har inte räknat på vare sig tid eller pengar, men själv skulle jag nog föredra nattåg (om det fortfarande finns!) Trondheim-Fauske; och till Trondheim skulle jag alltså ta mig via Östersund och Storlien. 1998 reste jag den vägen till Dunderland.

Sen kan man förstås också gå av tåget i Lønsdal och börja gå direkt där; det är inte långt under trädgränsen.

Bumpar dessa frågor igen. Nog måste någon här ha kunskap?

HåkanF

Tore Abrahamsson, Okända fjäll, sid. 63:

"Topparna (Stortoppen och Kongen, alltså) är inte alpina i verklig mening, och även om de kan vara imponerande från olika håll kan de nås efter många vägar utan klättring, några leder är jämförbara med Gudjohnsens led (Östra leden) i Kebnekaise. I den meningen är Sulitelma attraktivt även för dalkrypare."

I mitt ex har kartan försvunnit, antagligen därför att jag lagt in den med andra kartor i samband med turen 1998. Vad jag minns har den massor med båda vandringsleder och klätterleder inritade.

I min bok är kartan kvar och enligt den utgår två olika leder från Sårjåsjaurestugan till Suliskongen. Den västra, som till största delen går inne i Norge, ser ut att vara den lättaste. Låna boken på biblioteket så kan du själv se.

Från Mieterpakte kan man nog följa leden norrut och när den svänger nordöst mot Sårjåsjaure viker du istället av mot nordväst och kommer in på leden upp mot Suliskongen. Det borde gå.

Senast ändrad:
...upp på Stortoppen 'med full packning'?

Nu pratar jag alltså om Svenska Stortoppen...
Nej men, vad du behöver är tid och framförallt solsken..och framför allt annat då om du har detta, ett sk ‘Basläger’ nere vid Lairojokken nere vid Mitjerbaktesluttningen. Att bara installera sig i Pieskejaurestugan och tro att Sulitelma gör man på en dagsutflykt är lite väl krävande för oss 50 plussare.. Att ta sig upp till Labbafjället och lägga sig tillrätta där, tar sin tid eftersom det är en sk ‘Återvändsgränd’ som denna vandring handlar om..

Men.. Det går inte att komma dit upp utan klättring ifrån nått annat håll. Såhär: Går man uppför M’s sydsluttning, lite åt höger och sedan igen upp för sluttningen av Svenska Stortoppen så går det lätt och jättebra.Det är inget svårt alls. Du kommer sedan upp på toppen 1607 en slags förtopp och sedan därifrån ner igen i en grusbrant (ser ut som Kanarieöarna ungefär) Det är brant på båda sidorna så det är lite svindlande ändå. Själva Stortoppen i sig är en kubisk låda av sten på tio, femton meter och den behöver du klättra upp på till röset på, men det är inget vidare svårt, bara lite ‘pirrigt’ så ta det lugnt.
Jag har fortsatt efter det. alltså norrut. Men det tar tid och solen måste skina...
Men det kanske du har ingen anledning till heller. dvs om du fortsätter norrut efter Stortoppen så blir kammen ändå verkligt mer ‘pirrig’ och smal.. Inget jag i alla fall rekommendera sådär rakt av här. Du kan gå ner precis i norrsluttningen iof...ner till Staddakdalen
En grej bara...
Tro inte att du kan komma över Lairojokken däruppe, nere vid Miehterbakte. Den har två grenar nu idag och ändrat sitt lopp under de senaste åren något väldeliga. När jag var där (06)var den ena nya fåran, helt sprillans ny och stora stenar. stora som hus hade skjöljts upp inne i ravinen av ‘utsläpp’. Se även då till, att inte tälta för nära jokken eftersom vattenståndet ökar väldigt i varmt väder och grus och sten kastas upp i stora kaskader när sjön töms då is brakar ner i den.. Små ‘mini tsunamis’ alltsåJ)
Lairojokken avvattnas numera mera av sjön :878 än, utav utsläppet under den där Salajeknas istunga , den med gamla isgrottan (som inte längre finns)
Det har pratats i ‘diverse guideböcker’ typ ‘Grundsten sid: 125 i Vandra Kungsleden 2’och på annat håll (här) om att det är möjligt att korsa över vid ‘sankmarken’ mellan Jiegnavarre och punkten 898. Det funkar tyvärr inte i dags läge på något vis, Sankmarken är en ny geggig lersjö i vardande, jättedjup och full av kvicksand.
När jag var där.. drunknade ett tiotal renar framför ögonen på mig som skulle korsa den och simma över..
Platsen har en mycket märklig atmosfär idag. Bara en av Sulitelmas många nya märkliga attraktioner..
Och gå heller inte ut på isen.. Den är inte som den var för några år sedan. Det som man en gång kunde gå på är idag lös marräng. Salajekna & Sulitelmaisen ovanför ,är inte vad den en gång var..
Men din fråga var om du med full packning kan gå upp på toppen. Svaret är nog: Nej. Det är bättre att lämna packningen i tältet och gå upp ‘utan tung ryggsäck‘. På så sätt kan du ju njuta och det är väl det man vill?

Senast ändrad:
fortsättning...
Norska Stortoppen kommer du upp på ifrån Tvärfjällets östsluttning och sedan vidare brant vandring upp på dess västra kam. Den är verkligt väldigt smal och brant. Utsikten är enorm med isen nedanför, Du måste gå tillbaks samma väg. Det här är en väldigt fin topptur ifrån Sulitelmas fjällstation.

Suliskongen kommer du bara upp till i brant blockur om du kommer ifrån norr (Staddakhållet)
Du kan inte komma dit ifrån Svenska Stortoppen då det är ett jättestort hak som inte man kan komma förbi utan klättring. Du måste tillbaks samma väg.

Om nu drömmen är... att passera genom Sulitelma i nord-sydlig riktning eller tvärtom... Finns det synpunkter på från vilket håll det är lämpligast? Från norr eller från söder?

HåkanF

Det kan vel bli hip som hap om man passerer Sulis fra nord eller sør. Jeg antar at vi snakker om sommertur. På vinteren skal man være litt forsiktig på strekningen Sorjushytta til Nysulis. Svært værutsatt område. Jeg har gått der mange ganger, og har respekt for det fjellet.

Ellers kan det jo være en fin tur å komme nordover fra Graddisveien opp gjennom Argalad og langs Balvatnet. Man får jo Suliskongen og breen i horisonten og det er et flott skue. Greit med hytter på strekningen er det også. Merk at Argaladhytta har fått et tilbygg som egner seg som overnattingsted, så nå kan flere få tak over hodet der. Bygget er delvis ferdig, men visstnok beboelig.

Når det gjelder Suliskongen så er det tur dit rundt 1.mai (eller en av de nærmeste dagene) i regi av turistforeningen. Jeg har også hørt at turen til kongen om sommeren er blitt svært vanskelig. Man må i alle fall ha erfaring og utstyr for brevandring. Turen i mai er en grei skitur hvis været er bra. Her er en bildeserie fra den turen jeg deltok på. Klikk på Bodøområdet og velg deretter Suliskongen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 15
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg