...upp på Stortoppen 'med full packning'?
Nu pratar jag alltså om Svenska Stortoppen...
Nej men, vad du behöver är tid och framförallt solsken..och framför allt annat då om du har detta, ett sk ‘Basläger’ nere vid Lairojokken nere vid Mitjerbaktesluttningen. Att bara installera sig i Pieskejaurestugan och tro att Sulitelma gör man på en dagsutflykt är lite väl krävande för oss 50 plussare.. Att ta sig upp till Labbafjället och lägga sig tillrätta där, tar sin tid eftersom det är en sk ‘Återvändsgränd’ som denna vandring handlar om..
Men.. Det går inte att komma dit upp utan klättring ifrån nått annat håll. Såhär: Går man uppför M’s sydsluttning, lite åt höger och sedan igen upp för sluttningen av Svenska Stortoppen så går det lätt och jättebra.Det är inget svårt alls. Du kommer sedan upp på toppen 1607 en slags förtopp och sedan därifrån ner igen i en grusbrant (ser ut som Kanarieöarna ungefär) Det är brant på båda sidorna så det är lite svindlande ändå. Själva Stortoppen i sig är en kubisk låda av sten på tio, femton meter och den behöver du klättra upp på till röset på, men det är inget vidare svårt, bara lite ‘pirrigt’ så ta det lugnt.
Jag har fortsatt efter det. alltså norrut. Men det tar tid och solen måste skina...
Men det kanske du har ingen anledning till heller. dvs om du fortsätter norrut efter Stortoppen så blir kammen ändå verkligt mer ‘pirrig’ och smal.. Inget jag i alla fall rekommendera sådär rakt av här. Du kan gå ner precis i norrsluttningen iof...ner till Staddakdalen
En grej bara...
Tro inte att du kan komma över Lairojokken däruppe, nere vid Miehterbakte. Den har två grenar nu idag och ändrat sitt lopp under de senaste åren något väldeliga. När jag var där (06)var den ena nya fåran, helt sprillans ny och stora stenar. stora som hus hade skjöljts upp inne i ravinen av ‘utsläpp’. Se även då till, att inte tälta för nära jokken eftersom vattenståndet ökar väldigt i varmt väder och grus och sten kastas upp i stora kaskader när sjön töms då is brakar ner i den.. Små ‘mini tsunamis’ alltsåJ)
Lairojokken avvattnas numera mera av sjön :878 än, utav utsläppet under den där Salajeknas istunga , den med gamla isgrottan (som inte längre finns)
Det har pratats i ‘diverse guideböcker’ typ ‘Grundsten sid: 125 i Vandra Kungsleden 2’och på annat håll (här) om att det är möjligt att korsa över vid ‘sankmarken’ mellan Jiegnavarre och punkten 898. Det funkar tyvärr inte i dags läge på något vis, Sankmarken är en ny geggig lersjö i vardande, jättedjup och full av kvicksand.
När jag var där.. drunknade ett tiotal renar framför ögonen på mig som skulle korsa den och simma över..
Platsen har en mycket märklig atmosfär idag. Bara en av Sulitelmas många nya märkliga attraktioner..
Och gå heller inte ut på isen.. Den är inte som den var för några år sedan. Det som man en gång kunde gå på är idag lös marräng. Salajekna & Sulitelmaisen ovanför ,är inte vad den en gång var..
Men din fråga var om du med full packning kan gå upp på toppen. Svaret är nog: Nej. Det är bättre att lämna packningen i tältet och gå upp ‘utan tung ryggsäck‘. På så sätt kan du ju njuta och det är väl det man vill?