Sulbyte

Åker idag på Haglöfs Novalite och Lundhags Lofoten. Detta fungerar helt ok. Har också ett par gamla Lundhags Bergsport som är mer följsamma vid promenader och bilåkning. Dock passar de inte till Novalite. Har funderat på att byta ut sulan till en med kant för att de skall passa. Har någon erfarenhet av detta? (Eller skall jag ge mig på skridskorna?)

Testa

Om du köper Skyllermarks frambindning för vandrarskor, Birka tror jag den heter så bör det kunna fungera. Haglöfs Novalitebindning trycker fram skon så pass hårt att det bara behövs en liten liten kant ovanpå klacken för att skridskon skall sitta bra. En sådan kan kan du åstadkomma genom att limma och skruva på en extra gummibit bakpå klacken. Motsvarande extra gummikloss kanske kan sättas framtill också så kan du behålla orginalframbindningen.

Thure

Birka passar inte!

Birkas frambindning passar inte till Novalite! Hålen sitter för tätt, worst luck. Varför finns det ingen SIS här, eftersatt område :)? Men om man är lite händig går det ju alltid att bulta till en rejäl plåtbit som har samma funktion som Birka-tåbindningen.

/Sarvi

Använd rätt skor!

Om du har ett par skor anpassade till Långfärd använd då dom till skridskorna. Bergsportkängorna kommer att kännas klumpiga att gå i om du sätter på skidkant. Lofoten kängan är till för långfärd och kommer fungera bäst till detta. För att citera en känd komiker" det finns inga genvägar till det perfekta ...."

Gör en adapter

Ta det ”gottaste”, köp Skyllermarks frambindning Birka gör en adapter i aluminium eller i någon maskinbearbetbar plast, med skruvhål för Birka och andra hål för din skridsko om du har Haglöfs eller Almgrens skridskor.

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg