Jag har cyklat i Danmark 2003 och i Tyskland 2004. Som cyklist väljer man cykelleder om sådana finns annars små vägar och säkerheten och problemen blir därefter. På små vägar är det lite trafik och därmed lite service som mataffärer och matställen. För att inte behöva cykla och leta efter allt så skaffar man sig bra kartor över området man ska cykla.
I Danmark hade jag kartor på 1:250000 och i Tyskland 1:150000. Båda fungerade bra.
Jag har dessutom med mig en GPS, Garmin eTrex Vista. I den kan man programmera in campingplaster och hotell längs vägarna man tänkt cykla. GPS:en kan då leda en till campingplatsen eller hotellet.
Nu är de ofta lätt att hitta camping då de ofta är gott om skyltar till dem. Hotell är svårare. I Tyskland har man Bike und Bett hotell som har speciella arrangemang för cyklister. Dessa är svårare att hitta då de ofta är mindre hotell och pensionat som har den servicen och de saknas skyltar till dem.
Varken i Danmark eller Tyskland har jag kommit till någon överfull camping. I vissa delar att Tyskland är det dock få campingar. De kartor man köper ger information om detta. Min erfarenhet är att de pocketböcker som innehåller ett lands alla campingplaster inte är så användbara. Man kan inte använda dem för att välja camping då man ofta inte står i valet att rata den camping man just nu cyklar förbi vid 19-tiden eller cykla ytterligare 5 mil till nästa.
Jag är som du alltid lite ängslig innan jag ska fara men den spänningen släpper allt när man väl är på väg då allt man tänkt på inte händer på en gång.
/Håkan