Jodå, jag cyklade sträckan Mem - Bergs slussar i början på sommaren. Parkera bilen i Mem kostnadsfritt. Cykla förbi Söderköping men glöm inte köpa glass där. Fortsätt vidare, men vid sjön Asplången lämnar cykelleden kanalbanken och går norr om sjön. En fullständigt värdelös sträcka upp och ner för backar i skogen utan utsikt. Försök undvik det och pröva om det går att cykla på södra sidan av sjön i stället. Småningom kommer man fram till Slussen Brådtom, eller Bråttom. Där är värt att stanna. Bo i tält eller stuga. Stuga måste bokas i förväg. Om du vill låna toaletten får du deponera 200:- kontant. Kort duger inte! Pengarna får du tillbaka efter att du lämnat tillbaka toa-kortet. Sen fortsätter man till Norsholm.En liten pärla! Därefter lämnar man åter kanalbanken för att cykla i landskapet söder om Roxen. Linköping närmar sig och skyltningen upphör. Du får trassla dig fram bäst det går. En stor fördel är cykelbanorna som har Grön Våg. Men man vet inte vart dom leder. Lyckas du ta dig rätt kommer en cykelväg ut mot Bergs Slussar. Alldeles före kanalen svänger du ner till höger. Tältplats finnes och STF-kort ger dig rabatt. Här tröttnade jag och tog cykelbåten tillbaka över Roxen till Norsholm 200:-. Därefter cyklade jag tiil söder om Asplången till Söderköping och sista biten på kanalbanken till Mem. Sträckan mellan Berg och Motala har jag gjort tidigare men har ingen aktuell kommentar till.