Suddiga bilder i albumet

Vad gör jag för fel?
Jag har lagt in ett par bilder i mitt fotoalbum - men de blir suddiga, varför? (nej, de är inte oskarpa i originalet)

Trots att jag går in i Photoshop och "skärper" till dem ordentligt, så blir de ändå oskarpa när de hamnar i mitt fotoalbum.

Jag har gjort dem strax under 500 Kb, 72 dpi och jpg.

Någon som har något förslag på vad jag borde göra annorlunda - det är ju skapligt tråkigt med oskarpa bilder.

/pierre

DPI fyller ingen funktion när de visas på skärmen (där visas de ju pixel på pixel). Har du kollat bilderna att de är skarpa lokalt hos dig? Alltså öppnet dem lokalt efter att du gjort om dem till JPEG (ett vanligt misstag är annars att folk öppnar en TIF, sparar som JPEG och tror att den sparade bilden kommer att se ut som på skärmen).

Ser de skarpa ut lokalt men inte på utsidan vet jag inte vad det kan vara, är de lokala bilderna också suddiga är det antagligen JPEG-komprimeringen (du kan prova ett annat program, olika program är olika bra på JPEG faktiskt).

Tillägg: Du har väl gjort dem i rätt storlek? På utsidan visas dina bilder 430 pixels breda men jag vet inte om det är utsidan som skalar om dem eller om du gjort dem i den storleken från början).

Dålig scanner

Vad har du använt för scanner? Det kan skilja kraftigt i kvalitet från scanner till scanner, för som du har gjort borde bilderna bli skarpa. Vissa scanrar är också "mjuka" i grunden och kräver att bilden skärps redan vid inscanningen. Även kontrasten kan öka skärpeintrycket i en bild, testa att göra bilden hårdare ("bränn ur" lite mer, ändra vitpunkten). Dock tycker jag inte att man inte kan ha så stora krav om vi pratar bilder på Internet, med tanke på storlek och upplösning.

Inget fel på scannern...

Kanske måste förtydliga mig lite.
Alltså bilderna ifråga är skarpa efter att jag scannat dem (för övrigt har jag en Polaroid 4000 negscanner). Så det är inte där problemet ligger.

Något händer med bilden när jag lägger in den i fotoalbumet - frågan är vad.

Kan väl tillägga att jag till vardags jobbar som journalist (och plåtar mycket själv) men är en totalnolla när det gäller digitala bilder (men jag lär mig allt eftersom).

sail on
/p

clindh

Forumvärd
nermander; sa:
Tillägg: Du har väl gjort dem i rätt storlek? På utsidan visas dina bilder 430 pixels breda men jag vet inte om det är utsidan som skalar om dem eller om du gjort dem i den storleken från början).

Korrekt - är de större än 430x430 pixels stora görs en automatisk nedskalning av bilden, och den blir aldrig lika bra som en manuellt utförd där man kan testa med olika skärpefunktioner.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg