Sublimering och andra skumma fenomen

Här ett par exempel på skumma isfenomen som inte känns helt självklara eller som kan sägas vara undantag mot regeln. Fyll gärna på med andra exempel.

1) Sublimering, existerar det? Som jag uppfattar begreppet sublimering är det att snö dunstar bort i minusgrader på grund av torr luft och andra faktorer.

2) Stöpning i minusgrader på saltis. Har observerat att snön är helt borta (ca 5 cm har fallit i centrala Göteborg) på en istäckt del av Göteborgs innerhamn. Har varit plusgrader under en mycket kort tid och jag tror att isen låg med hyfsad tjocklek när snön föll (men det kan ha varit så att isen var väldigt tunn när snön föll och att det stöpte av det skälet). Är det så att salt på ytan kan göra att snön stöper i minusgrader?

-Palle

1) Sublimering är vanligt. Både snö och is kan dunsta bort (omvandlas direkt till ånga). Detta är bl.a. orsaken till att några dagar gamal is är mycket slätare än nyis. Ojämnheterna har dunstat bort.

2) Stöpning kan ske i minusgrader både på sötis och saltis. Men det tycks kunna gå fortare på saltis. Riktigt vad som sker är nog inte kartlagt. Ibland kan dock snö på ny saltis ge en besvärlig och bestående trög snösörja.

Sublimering

Upplevde ett extremt exempel på sublimering när jag besökte Svalbard en april för flera år sedan. De hade då haft ett flera månader långt högtrycksläge med temperaturer mellan -15 och -20 grader. Snön hade då, enligt befolkningen där, "torkat bort". Det var tydligt att det hade varit mycket snö, men på många ställen vara det nästan barmark. Intressant också hur mycket statisk elektricitet det fanns, vilket nog också har med den torra luften att göra. Locket till den behållare där hotellet hade sitt frukostbacon gav en rejäl stöt varje morgon...

pby; sa:
Ibland kan dock snö på ny saltis ge en besvärlig och bestående trög snösörja.

Ja, det har jag upplevt, jag antar att det är när det är blött på isen när snön faller eller kanske om isen är väldigt salt.

Var ute och åkte på isen jag beskrev ovan och har svårt att avgöra vad som hänt, när snön föll så var isen dock torr och inte särskilt salt eftersom det är inne i Göteborgs hamn.

När det gäller sublimering så antar jag att det samma förhållande som gynnar isläggning som gynnar sublimering.

-Palle

Sublimering

är ett skumt begrepp. Åtminstone några menar både avdunstning från fast fas till gas och kondensering från gasfas till fast fas. En förklaring till att snö kan ändra hållfasthet i lavinsammanhang.

Att snö oftast stöper betydligt snabbare på saltis är ett etablerat faktum. Också åkbarheten på snötäckta isar kan i vissa fall vara bättre på saltis om det beror på att snön inte fäster lika bra på saltisen eller något annat vet jag inte. Men uppsaltning på saltisar som täckts av rimfrost eller snö är ett elände.

Riktigt vad som ger det ena respektive andra fenomenet vet jag inte men salthalten i isen och istjockleken har nog betydelse.

Thure

Salt och snö är inget skumt

thureb; sa:
är ett skumt begrepp. Åtminstone några menar både avdunstning från fast fas till gas och kondensering från gasfas till fast fas. En förklaring till att snö kan ändra hållfasthet i lavinsammanhang.

Att snö oftast stöper betydligt snabbare på saltis är ett etablerat faktum. Också åkbarheten på snötäckta isar kan i vissa fall vara bättre på saltis om det beror på att snön inte fäster lika bra på saltisen eller något annat vet jag inte. Men uppsaltning på saltisar som täckts av rimfrost eller snö är ett elände.

Riktigt vad som ger det ena respektive andra fenomenet vet jag inte men salthalten i isen och istjockleken har nog betydelse.

Thure

Det räcker med att bo i ett område där man sprider salt på vägarna på vintern, då vet man att snö tillsammans med salt smälter vid - grader.

Per

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg