styrstammar

Det känns som om jag måste kröka rygg lite på min cykel. Jag har skjutit bak sadeln så långt det går men det skulle behövas lite till. Såg att det finns styrstammar med olika längd. Skulle det hjälpa om jag köpte en längre eller skulle det bli obalans eller någon konstig förskjutning av tyngdpunkten.
Jag är 183 cm och har en 17" ram så det borde räcka.
Thomas.

hur lång har du idag?

hur lång tapp har du idag? vad är det för vinkel? någon centimeter borde inte spela roll, möjligtvis slår du i knäna oftare med en längre tapp. :)

nja

Så långt ner vet jag inte om det är. Har det bara någon cm upp och det är bara en bit under sadeln. Kan möljigtvis bero på att jag har en Judy C long travel så att framdelen kommer upp lite mer.
Mätte styretstammen till 130mm och vinkeln är ganska brant. Längre än 130 finns nog inte så det är nog kört.
Varför skulle jag slå knäna med en längre??
Styret är typ monkeybar, svängt, så det kommer upp lite då om man har en sådan vinkel. Skulle ju kunna vrida styret framåt också men det känns inte rätt.
Thomas.

Re: nja

Thompaa; sa:
Så långt ner vet jag inte om det är. Har det bara någon cm upp och det är bara en bit under sadeln. Kan möljigtvis bero på att jag har en Judy C long travel så att framdelen kommer upp lite mer.
Mätte styretstammen till 130mm och vinkeln är ganska brant. Längre än 130 finns nog inte så det är nog kört.
Varför skulle jag slå knäna med en längre??
Styret är typ monkeybar, svängt, så det kommer upp lite då om man har en sådan vinkel. Skulle ju kunna vrida styret framåt också men det känns inte rätt.
Thomas.

Jo då åtminstone 150 mm styrstammar finns (har funnits) att få tag på. Jag hade en gång 180 mm styrstam till en Cannondale (med fatty gaffel) så kolla runt ordentligt bland välsorterade cyklehandlare.

/Niklas

En annan fråga

Styrstammarna har ju olika vinklar. Vad är skillnaden. Och då menar jag inte att den ena är rak utan mer vad är meningen med det. Ska styret komma upp högre eller blir tex egenskaperna olika. Är det en smaksak eller är det typ så att DH åkare har en viss sort.
Thomas.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg