Styrketräning för löpare

Hej allihop. Löpsäsongen är snart över oss igen (ja, jag hävdar att löpning är säsongsbaserat), i år tänkte jag göra allvar av planerna på att komplettera lubbandet med lämpliga styrketräningsövningar. Frågan är helt enkelt: vad ska man träna? Buk och rygg har jag förstått är bra för hållningen, benträning verkar väl också vettigt, liksom axlar och nacke. Något mer? Och varför? Tacksam för info om vilka muskelgrupper (motsv) som är värt att stärka upp.

Det mest osmarta man kan göra är att inte träna HELA kroppen när man styrketränar, det gör att man blir ojämt stark i kroppen och att man förr eller senare kommer att snebelasta och skada sig.. Såå, träna alltid hela kroppen om du inte har fysiska förhinder. Är du skadefri och kan få instruktion så träna gärna basövningar som ger styrka i hela kroppen, till exempel frivändningar och liknande..

Jag håller med ovanstående inlägg..!
Jag går igenom hela kroppen 3 grr/veckan och konditionstränar däremellan. Funkar super och ger resultat !
Lycka till,
Jennie

Lite tips

Detta är baserat på egna erfarenheter, lite artiklar och hur vi kör i min klubb:

1. Mage + rygg kan du träna året runt som löpare. Det är bra att ha bra hållning vid löpning. Observera att du inte bör satsa på att bygga upp rejäla ryggmuskler på övre delen av kroppen, utan snarare nedre delen. Har du inte erfarit hur viktigt det är att ha bra magmuskler vid löpning så prova att köra RIKTIGT SLUT på magmusklerna en dag och spring när du har fått träningsvärk. Du förstår vad jag menar... det går knappt att springa snabbt.

2. Utfallssteg är mycket bra att köra för att träna benen. Själv har jag kört lite i lägenheten. Det behövs inte så många för att man ska få träningsvärk (eller är jag för klen? ;-)

3. När jag har tränat inför lite bergslopp med syfte att bygga upp mer muskler för att inte knäna ska ta stryk vid hård utförslöpning har jag tränat excentrisk träning på benen. Be en instruktör på gymmet att visa dig lite övningar.

4. I klubben (Studenterna) kör vi en hel del backlöpning som styrketräning för benen. Detta för att under lågsäsong bygga upp med styrka för att sedan framåt våren satsa mer på hastighet.

Lycka till.

Peppe

Re: Lite tips

peppe_malmqvist; sa:
---
4. I klubben (Studenterna) kör vi en hel del backlöpning som styrketräning för benen. Detta för att under lågsäsong bygga upp med styrka för att sedan framåt våren satsa mer på hastighet.

Det där var intressant. Jag har också fastnat lite för backträning, är det tillräckligt som benträning eller bör man bygga på med extra benövningar i gymmet?

Jag som aktiv friidrottare brukar köra en hel del benstyrka och tro det eller ej men även rejält med armstyrka också. Mage, Rygg, Nacke blir det tyvärr mindre av.

///Björn

Ps. Löpning är inte säsongsbaserat :)

Re: Re: Lite tips

Det där var intressant. Jag har också fastnat lite för backträning, är det tillräckligt som benträning eller bör man bygga på med extra benövningar i gymmet? [/QUOTE]

Det beror ju på backen... ;-) Kör du med rejäla steg i en riktigt tuff backe så får du bra träning. Själv kör jag ibland i Hammarbybacken som är ungefär 85 meter hög. Det är dock inte helt lätt att börja träna i en sådan backe så då kan det vara bra att köra i gymmet.

Björn påpekade om träning av armarna. Måste förtydliga att när det gäller löparna i Studenterna som kör korta distanser (60-200 meter) så skiljer dessa sig markant från "långskubbarna". De är allmänt mycket mer påbyggda för att köra explosiva loppa (antar att de liknar friidrottare). För de kan det säkert vara bra med armar som har lite muskler (om inte annat så ser man ju lite bättre ut).

Även för en långlöpare är det ju inte helt fel med lite överarmar, även om det inte gör att du sänker din marathon-tid direkt.

Peppe

Arma långlöpare

Jag satsar visserligen mer åt långlöparhållet än explosiv snabbhet, men å andra sidan lär jag inte nå upp till så höga nivåer att det är motiverbart att prata om hårt målinriktad träning. Jag efterlyser alltså snarare styrketräning med mer "generell" inriktning. Egentligen kanske jag skulle titulerat inlägget "styrketräning för bättre hållning och allmänt välbefinnande", för det är ju vad det handlar om. Såvitt jag kan se, och vad jag förstått av de svar jag fått, är det vettigaste för en vanlig motionär att försöka få till en allsidig och varierad träning. Tack för alla svar!

Pampero; sa:
Jag som aktiv friidrottare brukar köra en hel del benstyrka och tro det eller ej men även rejält med armstyrka också. Mage, Rygg, Nacke blir det tyvärr mindre av.

Ajajajaj, det låter inte bra. Som aktiv friidrottare (oavsett om du kastar spjut, hoppar längd eller löper maraton) är mage och rygg de viktigaste muskelgrupperna (jag vet, det är jobbigt, även jag slarvar). I övrigt vill jag påpeka att alla muskelgrupper är viktiga, även armar, axlar, nacke... (Och inte bara muskler, kom ihåg lederna!) Då det gäller magmuskler är de på sidan av magen ("sneda" situps) viktigare än de som sitter i mitten.

jo jag är medveten om att de är viktiga, men tyvärr så brukar jag slarva med dem ändå :(
Då man hela tiden försöker hålla benen i trimm så blir det ofta att mage etc. inte koms ihåg.

///Björn

Pling! Låter som vi skulle vara ganska så lika vi två. Läste din långa presentation. Det skulle lika bra ha kunnat vara jag som skrev den:)...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg