styrke træning

har tænkt o børja o lyfta jærn men vill inte bygga så stor muskelmassa. Finns det någon bra trænings metod før o bli starkare men inte bygga så øverdrivet stora muskler?
 
Jag är inne på samma sak, men man får liksom inte så mycke bra tips om man söker på styrketräningssidor...

Har fått för mig att sammansatta övningar som engagerar flera muskelgrupper samtidigt över flera leder ger en mer "tillämpbar" styrka, än isoleringsövningar där man använder en muskel i taget.
Ex. marklyft, bänkpress, militärpress, dips, chins/uppdrag.

Tillhör du dem som också gärna skulle ha en stor hög ved att hugga och en massa snö att skotta, istället för att svettas på gymmet?
 
Menar du då typ... så

Menar du då typ sega, explosiva muskler...

Skulle säga kombinera allt möjligt, allsidig tränigg.
-Tänker på en vän som tränar. Är inte ute efter "biffiga" muskler, utan explosiva, starka, uthålliga muskler.
Tränar: promenerar mycket, går i skogen, springer i skogen, ute på myr, går med vikter, går med packning, med stavar, åker skidor. Styrketräning innomhus med sådana där aparat som man har kan ha uppsatt hemma (tyngder/motstånd), stretchar, boxning, överlevnad bla självförsvar.
Äter noga, läser det han kommer över om träning, människokroppen (forskning) etc etc
 
Träning för klättrare

Jag följer i princip de råd som jag läst om klätterträning i några böcker och på Internet.

Jag är inte heller intresserad av att lägga på mig muskelmassa, därför tränar jag med så tunga vikter att jag bara orkar göra två eller tre reps, vilket inte är tillräckligt för att hinna få mjölksyra (och man slipper träningsvärken). Man går väl upp lite grand i muskelmassa efter ett tag, men främst tränar man sin explosivitet och att bättre nyttja de muskelfibrer man redan har.

Nackdelen med så tunga vikter är att det är ganska lätt att skada sig om man inte är noggrann med uppvärmning, men jag tycker definitivt att träningen har avsedd verkan. Uthålligheten blir eftersatt om man tränar så här, den får man åtgärda efter att man byggt upp styrkan.

/P
 
Jag läste i någon sportbilaga att Kajsa Bergqvist tar 80 kg i bänkpress, så nog går det att bli rätt stark utan att ha enorma muskler! (men hur hon gör vete katten...)
 
Fan boktips p Utsidan

Fann p nätet (utsidan) en bok som kanske kunde vara ngt för oss att titta i: Lore of Running, ed 4 av Tim Noakes. Tränings/muskel tipps, Håkan Karlsson skrev i recensionen om den: -Kanonbok! En fantastisk översikt av löpningens olika sidor. Hur arbetar muskler, hur tillgodogörs energi, träningsprinciper, -program, skador et c et c. Boken kan vid första anblicken upplevas som tjock och vetenskapligt ogenomtränglig. Så är det dock inte! Texten är möjligtvis lite torr, men lättläst. Och det här är en brittisk bok, d v s det är lite utfyllnadstext (som man hittar i t ex amerikanska faktaböcker). Är du intresserad av löpning så köp boken. Använd som uppslagsbok, eller sträckläs! (Finns t ex på http://www.oup.co.uk eller på http://www.bokus.se)
 
Strykarräven; sa:
Jag läste i någon sportbilaga att Kajsa Bergqvist tar 80 kg i bänkpress, så nog går det att bli rätt stark utan att ha enorma muskler! (men hur hon gör vete katten...)

:) För att kunna utnyttja kraften från extremt snabb löpning och omvandla den i ett vertikalt hopp krävs samma benstyrka som om man ska lyfta ungefär 800 kg i en djup knäböjning, sa/skrev hennes tränare Yannick.
Katten, ett smeknamn sedan barnsben.
 
Katarina från Dalarna; sa:
:) För att kunna utnyttja kraften från extremt snabb löpning och omvandla den i ett vertikalt hopp krävs samma benstyrka som om man ska lyfta ungefär 800 kg i en djup knäböjning, sa/skrev hennes tränare Yannick.
Vilket skulle styrka påståendet att tillämpad styrka handlar mycket om teknik, och att man blir bra på det man gör. Därför är tyngdlyftare starkare än bodybuilders.

J*vlar vad de glodde på gymmet under julen när jag lånade brorsans gymkort (tränar aldrig på gym annars). Väldeffade grabbar som stod och drack proteingainers som lyfte mindre än jag gjorde med min urspinkiga maratonkropp... Ska aldrig mer gå dit.
 
Tinydoh har en poäng, det är sånt som står i flera bäcker om kompletterande klätterträning.

Att Kajsa Bergqvist tar en massa i bänkpress utan att se ut så är nog bara ett tecken på att hon inte dopar sig, det är få tjejer som inte äter förbjudna grunkor, som blir biffiga.

För killar kan det bli mer bulligt om de lassar på vikt, men då får ni göra uthållighetsträning flera gånger i veckan också, och då klarar ni er garanterat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4

Liknande trådar