Styre för XC-åkning?

Jag har funderat på det här med styren för XC-åkning...på min Elite Racing har jag bredden 57cm om jag minns rätt. Jag är nu påjakt efter ett nytt styre och jag har nu också vant mig vid denna bredd som framstår som väldigt smalt om man ser på vad det anges för bredder på de styren som säljs. Dessa ligger oftast på minst 60cm. Det känns lite för brett med tanke på att man kör ofta på smala stigar med mycket buskar, man måste väja för träd osv...alltså en större risk att haka fast i saker och ting. Jag tänkte fråga er som använder ett bredare styre hur ni upplever åkningen med ett styre på minst 60cm.

Och en sak till...materialet! Jag har kollat mycket på kolfiber eftersom det är hälften så lätt som aluminium. Plus att med kolfiber så redueras stötar mer än med ett alu-styre. Men priset hänger på det också...

//Andreas
 
Undvik kolfiber...

bergholm; sa:
"på min Elite Racing"

"Jag tänkte fråga er som använder ett bredare styre hur ni upplever åkningen med ett styre på minst 60cm."

Och en sak till...materialet! Jag har kollat mycket på kolfiber eftersom det är hälften så lätt som aluminium. Plus att med kolfiber så redueras stötar mer än med ett alu-styre. Men priset hänger på det också...

//Andreas

Först och främst, oroar du dig för vikt så finns det mycket bättre ställen att banta på en Elite Racing än på styret. Börja med däcken och hjulen. Där kan du komma ner ca 500 gram per hjul/däck och det kommer märkas betydligt bättre än om du kapar 100 gram på styret.

Kolfiber är ganska roligt material annars, men det är känsligt för repor och slag.

Ett smalt styre är mer XC racing orienterat, och ett bredare styre är lite mer freeride orienterat. Hur cyklar du?

Jag bytte till ett bredare styre än vad jag är van vid. Det kändes nästan som om man körde lastbil jämfört med det smala XC styre jag är van vid. Fast mycket större skillnad än så tyckte jag inte att det var. Man får snabbt lära sig att man är bredare över styret än i vanliga fall, första gången du fastnar i ett träd så har du lärt dig :)

/Mattias
 
välja

Du menar väl att kolfibern är hälften så tung.
Iaf så kör jag med dh styre och tycker det ger känsligare styre vilket kan vara både positivt och negativt. Visst får man ta det lite lugnt om man ska in på trånga stigar men ett par cm hit eller dit tror jag inte gör så stor skillnad.
Thomas.
 
Såga!

Motocross styren brukade säljas i ganska väl tilltagen storlek. Sen var det bara att kapa av det i ändarna om man ville ha smalare. Altså: Välj vilket styre du vill men se till att det är bredare än dina önskade 57.
 

Liknande trådar