Stundande skidköp

Tänkte man kunde vända sig till detta forum för lite råd. Skall köpa nya skidor. Carving är väl självfallet antar jag.
Har tidigare åkt med K2 Piste Stinx och Tua Montets. Båda i två meter. Åkte dessa med läderpjäxor med två spännen. Har nu åkt dem med mina nya T-1or och vill ha "lite mer" skidor.
Lite data om åkaren skulle vara: 185 cm, 80 kg, halvdan teknik. Åkningen skiftar från isig pist i Åre till allehanda opistad skitsnö. Skulle säga att medellånga svängar är min melodi.
Vill ha en skida med förlåtande karaktär men den skall samtidigt vara något att utvecklas med.
Skidor jag hört skall vara bra är Atomic betacarv
TM-20 och Elan Stinger.
Dessutom, skall skidorna vara 180 eller 190 cm.

Tar gärna del av erfarenheter både vad gäller dessa frågor och eventuella andra reflektioner.

Såg föresten just att det kommit ca 3 decimeter snö i Bydalen igår.

Tja du...

På din beskrivning skulle jag välja Betacarven framför Stingern som säkert blir lite mjuk om du pressar lite.

Titta gärna på lite mjukare"ej telemarksskidor", då ökar sortimentet avsevärt...

Jag kör på K2 Super Stinx som jag gillar. Kanske skulle passa dig. De är lite bredare än ex Stingern vlket ger bättre flyt i puder.

Om du vet med dig att du lätt "tappar" bak bergsskidan i svängen rekomenderar jag lite längre skidor som minskar rsken att korsa skidorna bakom dig. Om du inte kör mycket tekniskt kommer 190 knappast upplevas för långt.

Prova givetvis flera skidor på snö innan du köper.

Mvh

/föhl

Lite mer undringar.

Hola!
Tanken med att välja ut lite smalare skidor i mina funderingar är att jag utifrån tidigare erfarenhet anser att is definitivt är ett underlag jag inte vill kompromissa med.
Har svårt att låta bli att fega på gränsen till tråkighet om kontakten mellan underlaget och skidan blir för dålig.
Det är väl inte så att jag egentligen åker på is för att det är roligt men många dagar i backen präglas åtminstonde delvis av is. Ibland dessutom med tunnt snötäcke utanför pisten vilket gör att det blir svårt att leka där.
Min erfarenhet av offpisten är även att det är mycket vanligare med olika frusna skarlager osv framför puder. Söker därför en kombination mellan isgrepp och förmåga att åka säkert i dålig snö. Tänker att en skida som uppfyller detta vanligen gör en belåten även när det är bra förhållanden.
Har mina betänkligheter mot kantgreppet på en så pass bred skida som +70 mm. Mest utifrån de Piste Stinx jag åkt en hel del på. Den är ju förvisso både bred och mjuk.
Är det förresten ett vanligt fenomen att bredare skidor känns slöa i svängbyte?

Hej!

otroligt svårt att skriva om skidor i text men tänkte ändå försöka efterssom jag kände igen mig ang vissa punkter.

"Bredare skidor är slöa i svängbyte"

För två år sedan bytte jag från en "rak" skida (Black Diamond Boundary) till Elan Stinger. Jag upplevde en rejäl kick i pistsvängar gämfört med de gamla skidorna.
Detta berodde mer på skärning än total bredd.

"Angående ELAN Stinger"

Skidan passar lättare åkare. Själv väger jag 74kg o är nöjd med den. Vet att den finns i ett annat uförande för tyngre åkare. Kanske passar bättre?
I o för sig så är 80kg inte heller så mycket, som du beskriver det så verkar du inte heller åka så aggresivt?

"Breda Skidor"

Känns som Telemark hela tiden kommer en säsong efter den Alpina utvecklingen. Kan någon ge kommentar hur det är att åka Telis på de nya helbreda skidorna (vattenskidor :) ) typ: Rossingol bandit XXX osv..

MVH
Martin

Helt klart ett lyft...

Monterade ett par SuperLoops på ett par K2AK Launchers efter att jag köpt samma skida fast med alpinbindningar och var mycket nöjd med detta.
Blir en helt annan känsla, skidorna är ju själklart helt otroligt sköna i pudret men en annan nästan bättre egenskap är att de sväljer skitsnö och ojämnheter väldigt effektivt. Med dessa skidor kör jag lätt ifrån polarna på alpina grejor och bräda då de kör med mer ordinär midja på skidorna.Tycker de funkar riktigt bra i pisten (fast vem vill åka där?) man känner ju helt klart att de är lite segare från kant till kant. Väl inne i svängen carvar de som villken svängd skida somhelst. Har märkt att dessa skidor kräver lite rejälare bindningar vad nu det kan bero på. Körde först på chillis som ville trilla av lite då och då till exempel om man droppade från nån klippa eller gick ned riktikt djupt i en sväng men med SuperLoopen går de hur bra som man vill att det ska. Jag ska skruva fast mina Linken på dessa i helgen och se ved denna bindning går för.
Rekomenderar helt klart att köra telis med fatskis. Fatskis=Tokbra

Keep on riding!

Skidor???!!!???

Ok det enda råd jag kan ge dig är att köp ett par alpina friåkningsplank istället för ett par renodlade telisplank... Varför Jo för att köper du alpinlagg så kräver de i regel mer av dig än vad som telisplanken skulle göra och vips så utvecklas du som åkare, eftersom du måste det.....

Det finns en mängd personer som kommer att säga emot mig att alpinlagg är hårdare och ej anpassade för telisar, men varför kan då Salomon X-scream vara en så populär telisskida????

Ett tips: Köp ett par skidor som är lite mer krävande än vad du klarar av idag. Detta der dig ett par skidro som håller mer än en säsong.
/ekke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j0hannez panik: skidköp Telemark 9
JKS Skidköp Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg