Stumpval/storlek för skalkängor?

Håller på skaffa mig ett par skalkängor Lundhags pro high. Ska göra min första långa vandring i september och tänkte börja gå in dem snarast.
Vad för strumpor rekommenderar ni att man har? Två par typ Coolmax underst och Woolpower 800 g ovanpå? För varmt? Andra val?

Hur tänka storlek? Ett finger mellan stortå och "hätta" med dubbla strumpor på?

Andra tips?
 
Sommartid skulle jag ha ett par tunna strumpor ull eller syntet och ett par tjockare ungefär motsvarande Woolpower 400g. Tänker du använda kängorna även under vintern så kan rum för Woolpower 800g vara en bra idé.

Du kan mixtra med olika tjocklek på sulor för att få kängorna att passa sommar som vinter.
 
Alla fötter är olika. Knepiga/knöliga/beniga/kalla fötter kan kräva mer stoppning än varma "modellfötter". Fötter som normalt (alltså inte endast när man är varm) avger mycket fukt kräver tjockare fuktfördelande lager än fötter som förblir torra.
Min varm- och torrfotade dotter går nästan året runt med tunna bomullssockor i Converse-sneakers med tunn syntetinnersula, vilket för mig skulle innebära iskalla plaskvåta fötter inom minuter och blåsor inom timmar.

Så du får tänka efter hur just dina fötter normalt vill ha det. Prova med lite olika strumptjocklekar när du testar kängorna, men rent generellt är det säkrare, mer flexibelt och knappt något risktagande att satsa på att få plats med lite tjockare lager. Jag lassar faktiskt gärna på tre lager, och då absolut alla av ull, mitt på sommaren - det blir inte alls för varmt, utan tvärtom bättre fuktbuffert och skönare "klimat" för mina fötter.

En viktig del i helheten är innersulorna, och det är samma här: många, tydligen mer varmblodiga och torrfotade än jag, går med syntetsulor, men jag klarar mig inte med annat än ullfilt.
 
Joanna sammanfattar hela frågan (som vanligt) helt lysande, och jag gör inte annat än att hålla med. Fördelen med lite tjockare sockor är att du behöver byta mer sällan då de tar upp mer väta. I september är det vanligtvis inga högsommartemperaturer.

Gå in kängorna ordentligt, Professionalkängorna känns först bra efter många timmar, jämfört med exempelvis enkelfodrade motsvarigheter.
 
Jag går med tunna syntetstrumpor under tjocka raggsockor under sommaren. Under vintern kör jag syntetstrumpor, tunnare ullsockor, och raggisar.
 
Med coolmax eller nylonstrumpor innerst kan du hålla huden torr, hur många och tjocka par yllesockar du behöver beror på hur beniga, känsliga dina fötter är, samt en hel del på din broms och frånskjutsmetod när du går. De som roterar stortåleden producerar mycket värme och kan behöva tejpning.

Året runt i skalkängor har jag syntetstrumpor, coolmax innerst, FMs knästrumpor och förmiddagar FMs vita raggsockar, eftermiddagar kör jag istället med FMs blåa stridssock ytterst, den är mindre så att foten får ett kvarts nummer mer plats i kängan på em när foten svällt en smula.

Kängor skall du liksom skor prova sent på eftermiddagen när foten är maximal i längd bredd och volym.

Storlek jag har 44or i lågskor och 46 i kängor. Skräddade sitter bättre och förefaller skava mindre.
Om du går bäst med ylleinnersulor eller sport eller dämpsulor måste du pröva dig fram till. Ombyte är skönt att ha.

Strumpor och sockar torkas när du går i gott torrt väder på ryggsäckens utsida, säkra dem med säkerhetsnålar. Vid regnväder innanför byxlinningen och över framlåren.

go tur
 
(...) Om du går bäst med ylleinnersulor eller sport eller dämpsulor måste du pröva dig fram till. (...)
Nuförtiden finns det profilerade yllefiltsulor, bl a från Lundhags, och profilerade+dämpade från bl a Footlab. Vet man med sig att man behöver mycket stöd för hälen (t ex begynnande problem med hälsporre), så har även Superfeet sulor med ullfiltyta. Svindyr men jätteskön enligt närstående med problemfötter.
Leta hellre i en "tantig" affär med ortopediska skor o.d. än de fina outdoorbutikerna - det blir oftast billigare och ett störra urval.
(...) Ombyte är skönt att ha. (...)
+1 på detta, ett extra par innersulor, gärna med lita olika profil, väger inte mycket och kan verkligen öka trivseln. Särskilt på din första tur med nya kängor, som du inte känner utan och innan. Också bra om man råkar gå ner sig i något surhål eller på annat sätt fått vatten i kängorna.
 
Sommartid skulle jag ha ett par tunna strumpor ull eller syntet och ett par tjockare ungefär motsvarande Woolpower 400g. Tänker du använda kängorna även under vintern så kan rum för Woolpower 800g vara en bra idé.

Du kan mixtra med olika tjocklek på sulor för att få kängorna att passa sommar som vinter.

Vad för sommar/vinter avser du? Skånevinter eller lapplandsvinter?
 
Sommar i fjällen, vinter i Mellansverige. På Svalbard använder jag Jörn antifrys med riktigt tjocka raggsockar utanpå woolpower 400g.

Så för att översätta det till någon slags tumregel baserad på temperatur skulle kunna bli något i stil med: 400 för plusgrader, 600 för nollgradigt och 800 för minusgrader (extrema temperaturer undantagna)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
MAW Nokian storlek Kläder 5
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
Vandrare Storlek på Meindlkängor Kläder 21
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Kimkim Syntetiska skalkängor Kläder 3
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Görane Syntetiska skalkängor. Kläder 8
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
Dviborg Stabilitet i skalkängor Kläder 10

Liknande trådar