Grova saker...
Jag vill börja med att påpeka att grovkaliberskjutning inte har något som helst med bevisande av manlighet att göra - det är helt enkelt en utmaning, och roligt! Avstår du från berg-och-dalbana bara för att du är 'man'? Kasta pil med kompisarna då? Inget för 'män'? Om jag någonsin besöker Dubai så kan du lita på att jag avlägger ett besök hos kamrat Saeed och hans nordsvenska flickvän för att prata skit och skjuta grovt. Med full vetskap om att min pittstorlek är densamma efteråt.
Sen när det gäller kalibrar och patroner så finns det många åsikter. Själv skjuter jag det mesta med 6,5x55 men jag har också provat grövre saker, bl.a. .375 H&H och .45-70. Jag kan konstatera att alla dödar. Att .45-70 skulle ha ett övertag mot vanligare patroner som .30-06, 8x57 och 6,5x55 är skitsnack, snarare tvärtom. .375 H&H, med lite mer hastighet och energi, verkar onekligen mer respektingivande på älg, likaså .416 Rigby.
Oavsett kaliber och kamring så är alla användbara jaktvapen klena på stora djur. Om man tar hänsyn till djurets kroppsstorlek/vikt och anslagsenergin på projektilen så är även en .577 Tyrannosaur på älg samma sak som att skjuta kråka med ett klent luftgevär, om ens det. Med en .220 Swift så kan man blåsa en kråka i myriader småbitar, den dör direkt. För att uppnå samma förhållande mellan energi och vikt på en ordinär älg så tror jag inte att ens en 210 mm kanon skulle räcka till.
Vi måste alltså förlita oss på en kula som är tillräckligt bra, en som kan förstöra tillräckligt mycket av de vitala organen så att djuret snabbt förblöder. Med bara en lunga skadad så kan en älg springa långt - en björn hinner äta upp stora delar av dig... Det som således behövs är en kula som penetrerar båda lungorna och gärna också stansar hål på andra sidan av djuret så att blödningen påskyndas. Kulan måste hålla ihop vid benträffar för att säkerställa detta. Den typen av kulor är oftast de tyngre i respektive kaliber. .45-70 laddas ofta med lättare kulor och frökenladdningar, inte riktigt ett recept för penetration. Visst, den dödar onekligen, men inte lika snabbt som en .375 H&H med 300 gr kulor, eller en .30-06 med 220 gr, eller en 6,5x55 med 156 gr...
Sen för de som inte provat tro vad fan de vill. Deras åsikter är föga värda.
-- Mats