Student vandring

Hej
Jag är en 19 årig kille som ska ut på min långa trekking som jag planerat att jag ska göra. Jag gör denna resa som en slags student resa. Jag gör den även för att utmana mig och se mina verkliga gränser. Innan har jag som barn varit på dem klassiska topparna Galdhøpiggen, kebnekaise och Besseggen samt vandringar på 2-3 dagar men har aldrig gjort en längre trek. Planen är att gå från Stockholm och sedan vandra på en rutt (som inte är satt än) till sollefteå. Jag har 21 dagar på mig att slutföra den vilket blir 3-3,5 mil per dag. Tanken är att skicka förre frystorkat till utlämningsställen och köra så lätt packning som möjligt. Runt 15 kilo alltså (utan bränsle och mat) men jag har börjat tänka om det är en resa som ens kommer bli rolig? Varför ska jag genomföra 3 hårda mil i 21 dagar streck och då måste jag komma ihåg att det är ifall allt går som det ska. Jag vill därför be er med erfarenhet om vägledning. Är det en vandring som man bör avstå ifrån såhär färsk som jag är och istället ta en lika utmanande vandring men under en kortare period. Kom ihåg att jag aldrig gått mer än 3 dagar streck ensam. Tack på förhand!

Det kan man nog bara svara på själv. Varför då ? Själv tycker jag att sådana aktiviteter ska påbörjas lite lugnt, och om man sen gillar det och känner sig motiverad kan man göra mer och längre nästa gång. Gäller tex cykling, segling, löpning, vandring, osv. Men bara om man gillar det själv, inte för att impa på någon el dyl.
Det kanske är något man vill hålla på med under flera år ? Då är det ju dumt att satsa på max direkt.

Eller någon av många låglandsleder.

Du kan säkert vandra länge om du är normaltränad, har väl ingångna skor som dina fötter trivs i, och inte har särskilda problem med knän, rygg eller annat. En provtur i hemmaskogen är alltid bra för att testa detta, och få chansen att upptäcka/åtgärda små och stora förtretligheter, som annars kan förstöra humöret på turen.

Men... varför inte välja lite mer "upplevelsetäta" (dramatiska, vackra, exotiska, utmanande... välj själv) landskap och rutter? Jag brukar visserligen hävda att ALLA vägar man tar kan vara intressanta bara man har ett öppet sinne, och visst finns det spännande platser mellan Stockholm och Sollefteå (särskilt om man är intresserad av stads- landskaps- och kulturhistoria), men "upplevelsetätheten" längs den sträckan blir mer rimlig i förflyttningshastigheten av en bilresa (eller kanske långcykling), än en långvandring i 5 km/timmen. Såvida du nu inte vill "utmana dig själv" i rena tålamodet att långharva i timmar och dagar längs enformiga transportsträckor.

Om fjällnaturen och vyerna från Galdhöpiggen, Besseggen etc väckte din lust och glädje, så ligger det väl närmare till hands att du förlägger din vandring till svenska och/eller norska fjäll? Du kan få ditt lystmäte av att "utmana dig själv", men du slipper ha tråkigt.

Väljer du ändå en låglandsvandring i så pass befolkade trakter, så behöver du ju inte lägga upp depåer av frystorkad mat? Med en gnutta planering kan du njuta av färsk och nyköpt. Däremot (men det beror på dina vägval) kan det finnas större anledning att ta med någon sorts vattenrening/vattenfilter.
På en fjällvandring blir det tvärtom - man får planera/torka/effektivisera mat, men slipper bära på nämnvärda mängder vatten - det kan man njuta av i varje fjällbäck.

I inget av dessa alternativ ska du dock behöva bära på 15 kg utöver mat, vatten och bränsle. Lastar du på så mycket när du vil gå så länge, kommer det inte att sluta bra för dina senor och leder, såvida du inte specialtränat just detta inför turen.

Denna fasta del av packningen brukar kallas "basvkt". Min egen ligger på strax under 4 kg för en fullt autonom sommarvandring med tält, oberoende av vandringens längd. De flesta hamnar kanske lite högre, men långt från dina 15 kg - och din målsättning är ju " så lätt packning som möjligt".

Du kan få rikligt med inspiration om hur man packar lätt, om du läser folks packlistor i denna tråd. Att det inte behöver handla om avancerade svindyra prylar, och vad man minst klarar sig med på just en låglandsvandring, utreds av några nördiga entusiaster i denna tråd (hoppa över lite urspårningar i bägge).

Spontant skulle jag väl råda dig att i varje fall börja med lite kortare turer (typ en vecka tio dagar), men i mer spännande/utmanande landskap. Då kan du bygga upp din erfarenhet, ringa in dina personliga utrustningspreferenser, effektivisera din mat- och övrig packvikt, få in fungerande rutiner för hur man håller sig torr och varm i skitväder, med mycket mera. Får du blodad tand, kanske det slutar med månadslånga turer :)

Men lycka till vad du än bestämmer, och återkom gärna med mer specifika frågor, när dina planer fått lite fastare konturer.

Senast ändrad:
Hej
Jag är en 19 årig kille som ska ut på min långa trekking som jag planerat att jag ska göra. Jag gör denna resa som en slags student resa. Jag gör den även för att utmana mig och se mina verkliga gränser. Innan har jag som barn varit på dem klassiska topparna Galdhøpiggen, kebnekaise och Besseggen samt vandringar på 2-3 dagar men har aldrig gjort en längre trek. Planen är att gå från Stockholm och sedan vandra på en rutt (som inte är satt än) till sollefteå. Jag har 21 dagar på mig att slutföra den vilket blir 3-3,5 mil per dag. Tanken är att skicka förre frystorkat till utlämningsställen och köra så lätt packning som möjligt. Runt 15 kilo alltså (utan bränsle och mat) men jag har börjat tänka om det är en resa som ens kommer bli rolig? Varför ska jag genomföra 3 hårda mil i 21 dagar streck och då måste jag komma ihåg att det är ifall allt går som det ska. Jag vill därför be er med erfarenhet om vägledning. Är det en vandring som man bör avstå ifrån såhär färsk som jag är och istället ta en lika utmanande vandring men under en kortare period. Kom ihåg att jag aldrig gått mer än 3 dagar streck ensam. Tack på förhand!
Hej,
jag skulle vandra Sörmlandsleden som utgår från Stockholm. Huvudleden är ungefär 600 km lång. Den är omväxlingsrik och allt från lätt till ganska ansträngande.
Periodvis behöver du inte bära mycket mat eftersom man passerar en del samhällen. Det går bra att tälta eller sova i vindskydd.
Kolla gärna in deras hemsida, www.sormlandsleden.se
Vidare tycker jag att du har en relativ tung packning. 10 kilo i totalvikt brukar jag ha vid vandring på Sörmlandsleden (eller annan) inklusive mat för 4 dagar. Och då har jag även en stol med mig.
Så kollar om du inte kan lämna hemma något😊.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vandring i Lake Distrikt Trekking 9
Avbryt Schweiz- Enkel vandring hytt till hytt 4 dagar Trekking 20
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0