• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stubbeld ?

Är det ngn som hört talas om att det går att "slå eld i en gammal stubbe " genom att dra ett rep fram o tillbaka tills det tar sig ?
Det ska visst vara ngn gammal skogsgubbe som kunde det där...
Tror att det är en skröna, men de gamla hade mycket kunskap o kunde en massa knep.
Är bara nyfiken på om jag drömt det här eller?
peter
 
Jag har aldrig hört talas om det men omöjligt kan det ju inte vara. Det blir ju säkert en ordentlig friktion som bildar värme och är bara stubben torr så bör det väl funka på ungefär samma sätt som t.ex bågdrillning.
 
Kan inte uttala mig om själva sakfrågan. Lite OT; jag blev först lite förvirrad, då jag trodde att det var en och samma person som frågade och besvarade frågan. Jag var inte inloggad först, vilket gjorde att jag bara såg användarnamnen. Nu vet jag dock att det finns en peter1959 och en peter 1969 :)

Mvh /Joel
 
En Peter = Bra
Två Peter = Bättre.....

Jag såg också det där efter att jag svarat och tyckte att det såg rätt så kul ut.
 
Jag har aldrig hört talas om detta men det borde kunna gå med en hederlig gammal torrfursstubbe med mycket tjära och terpentin i veden – och ett hamprep. Jag tror inte att det går med vilken stubbe eller vilket rep som helst.

Thomas
 
Jag tror många av de gamla skogsgubbarna fick eld på vad som helst å hur som helst, å jag hade inte blivit förvånad om de fick granbarr att brinna genom att gnugga dem i händerna.. så en stubbe å ett rep var säkert inte nåra problem! :)
 
Att dra en ståltråd fram och tillbaka över en trädstam tills den blir glödhet och därefter stoppa ner den i krut så det börjar brinna funkar. Men det är ju inte riktigt samma sak. På Papua Nya Guinera används något liknande som kallas fire tong men där använder man rotting att dra med.

Många av de gamla elduppgörningsteknikerna som gamla gubbar/bönder har ska ha använt förr tror jag inte fungerar. Vissa gör säkert men långt ifrån alla. Man skulle behöva sådan kraft/uthållighet att jag inte tror någon skulle orka med. Sen när det gäller att gnida trä mot varandra så är det träpulvret som börjar glöda och då faller flera tekniker bort.

/mattias
 
Att dra en upprispad stålvajer på detta sätt är ju en metod som t ex veterinärer använder när de kapar horn på t ex kor! Och värmen där hjälper väl kanske delvis till att minska blödningen.
 
Är det ngn som hört talas om att det går att "slå eld i en gammal stubbe " genom att dra ett rep fram o tillbaka tills det tar sig ?
Det ska visst vara ngn gammal skogsgubbe som kunde det där...
Tror att det är en skröna, men de gamla hade mycket kunskap o kunde en massa knep.
Är bara nyfiken på om jag drömt det här eller?
peter

Men gud var ÄCKLIGT, det låter helt bissart, varför skulle någon säga något sånt?! Jag tror en viss skogsgubbe har för mycket fantasier!!!
 
joo.. sant, jag tokfnisade när jag såg namnet, men misströsta icke, fru slaktrens är tillbaka i kanotbutiktråden under annat namn.. *gnuggar händerna*