Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stryktåliga racerhjul
- Trådstartare thureb
- Start datum
Det beror ju på...
Ofta har ju färdiga hjul ett "konstigt" antal ekrar, eller så sitter ekrar konstigt (Campas G3 t ex), dvs navens ekerinfästning är osymmetrisk och ekerlängderna varierar. Du kanske kan köpa orginalfälgen som reservdel (av den som tillverkade hjulet, funkade åtminstone tidigare för Campa).
/Håkan
Ofta har ju färdiga hjul ett "konstigt" antal ekrar, eller så sitter ekrar konstigt (Campas G3 t ex), dvs navens ekerinfästning är osymmetrisk och ekerlängderna varierar. Du kanske kan köpa orginalfälgen som reservdel (av den som tillverkade hjulet, funkade åtminstone tidigare för Campa).
/Håkan
thureb; sa:Om jag köper ett par färdigbyggda hjul kan jag när fälgarna är slut bygga nya hjul och behålla nav och ekrar?
Det fungerar inte alltid med "hjul i lösvikt" heller. Mina 10 år gamla MTB-hjul har en fälgmodell som sedan länge har försvunnit från marknaden. Jag har inte fått tag i någon ny fälg som passar ekerlängden.
Peter
Vad skulle ni välja?
Cykeln det gäller är en 9-klingors Ultegra utrustad alucykel med kolfiberframgaffel med ca 6 år på nacken.
Den har nu Mavics Open-Pro fälgar och Ultegranav samt vanliga DT-ekrar.
Jag använder den som pendlingshoj till och från jobbet under sommarhalvåret och den går 3-400 mil per år för närvarande. Regnar det mycket tar jag min touringcykel i stället.
Jag funderar på om jag skall ha ett par lättare och mer aerodynamiska hjul att byta med. Jag har läst en gammal tråd här från 2002 som hade en liknande frågeställning.
Tips och synpunkter?
Försökte köpa färdigbyggda Shimanohjul i våras WH-R550 men fick inte tag på några.
Thure
Cykeln det gäller är en 9-klingors Ultegra utrustad alucykel med kolfiberframgaffel med ca 6 år på nacken.
Den har nu Mavics Open-Pro fälgar och Ultegranav samt vanliga DT-ekrar.
Jag använder den som pendlingshoj till och från jobbet under sommarhalvåret och den går 3-400 mil per år för närvarande. Regnar det mycket tar jag min touringcykel i stället.
Jag funderar på om jag skall ha ett par lättare och mer aerodynamiska hjul att byta med. Jag har läst en gammal tråd här från 2002 som hade en liknande frågeställning.
Tips och synpunkter?
Försökte köpa färdigbyggda Shimanohjul i våras WH-R550 men fick inte tag på några.
Thure
Är dina nav bra så finns det ingen anledning att byta ut hjulen. Mavic Open Pro är bra o lätta fälgar och med Ultegra-nav o DT-ekrar så får du upp i ganska dyra ersättningshjul för att uppleva nån nämnvärd förbättring. Lite pyssel nån e.m. så har du fina hjul igen.
Var glad att du inte kunde köpa Shimanohjulen WH-R550. Klart sämre än de du redan har.
Anders
Var glad att du inte kunde köpa Shimanohjulen WH-R550. Klart sämre än de du redan har.
Anders
Thure, lyssna på Anders!engel; sa:Är dina nav bra så finns det ingen anledning att byta ut hjulen. Mavic Open Pro är bra o lätta fälgar och med Ultegra-nav o DT-ekrar så får du upp i ganska dyra ersättningshjul för att uppleva nån nämnvärd förbättring. Lite pyssel nån e.m. så har du fina hjul igen.
Var glad att du inte kunde köpa Shimanohjulen WH-R550. Klart sämre än de du redan har.
Anders
Håkan K; sa:Thure, lyssna på Anders!
Jo det gör jag, men jag ville helst ha två par hjul främst för att kunna ha i reserv när ett hjul havererar (fälgsidorna är rätt slitna). Men kompromissen blir antagligen att jag köper hem en fälg att ha i reserv. Att ekra upp ett nytt hjul tar ju inte så vansinnigt lång tid.
Tack för era synpunkter känner mig mindre förvirrad nu.
Thure
Bygg egna reservhjul
Varför bygger du inte egna reservhjul med nya nav, ekrar,nipplar och fälgar? När du väl har monterat reservhjulen på din racer, kan du ju alltid behålla de gamla naven och bygga upp nya reservhjul runt dem! Då har du fräscha reservhjul om olyckan skulle vara framme!
/Niklas
thureb; sa:Håkan K; sa:Thure, lyssna på Anders!
Jo det gör jag, men jag ville helst ha två par hjul främst för att kunna ha i reserv när ett hjul havererar (fälgsidorna är rätt slitna). Men kompromissen blir antagligen att jag köper hem en fälg att ha i reserv. Att ekra upp ett nytt hjul tar ju inte så vansinnigt lång tid.
Tack för era synpunkter känner mig mindre förvirrad nu.
Thure
Varför bygger du inte egna reservhjul med nya nav, ekrar,nipplar och fälgar? När du väl har monterat reservhjulen på din racer, kan du ju alltid behålla de gamla naven och bygga upp nya reservhjul runt dem! Då har du fräscha reservhjul om olyckan skulle vara framme!
/Niklas
Jag kör också Open Pro fälgar på min pendlarcykel tillsammans med Centaurnav och DT comp/rev-ekrar. Strax dags byta fälg. OP har ju riktigt tunna fälgsidor. Tänkte prova Ambrosio Excellight istället. De ska visst ha tjockare fälgsidor. Det går om jag har något korta ekrar till nuvarande hjul. Detta måste jag klart kolla innan. Fabrikshjul har jag inte ens övervägt för denna typ av cykling. Verkar vara dålig ekonomi och pålitlighet.
Mange
Mange
Bättre hjul.
Vad grundar du det påståendet på?
(Hade det varit WH-R500 hade jag instämt i ditt påstående)
WH-R550 är definitivt inte stryktåliga, men snabba är de.
Aerotester har visat att för den typiske Vätternrundecyklisten är det snabbare än tex Ksyrium EX
(Men de behöver en del 'handpåläggning' för att bli mer långlivade och säkrare)
De finns fortfarande annonserade hos:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...vd=2&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SHWHR550_SI
och
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=EWHR550FRCBX
(Årets modell är ngt bättre och heter då WH-R561)
Men vill du ha färdigbyggda Shimano-hjul rekommenderar jag istället WH-R600:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...600&artgrp=982&visa=33-60&Sort=Beskr&Visn=Std
säljs som WH-R601 hos:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=EWHR601FRCBX
De är c:a 100g lättare, men den stora skillnaden är att de har en assymetrisk bakfälg som gör en hel del för stabiliteten hos bakhjulet.
Men de behöver säkert också en del 'handpåläggning' och är inte heller vad jag skulle kalla stryktåliga.
engel; sa:Var glad att du inte kunde köpa Shimanohjulen WH-R550. Klart sämre än de du redan har.
Vad grundar du det påståendet på?
(Hade det varit WH-R500 hade jag instämt i ditt påstående)
WH-R550 är definitivt inte stryktåliga, men snabba är de.
Aerotester har visat att för den typiske Vätternrundecyklisten är det snabbare än tex Ksyrium EX
(Men de behöver en del 'handpåläggning' för att bli mer långlivade och säkrare)
Du letade inte särskilt noggrannt antar jag?thureb; sa:Försökte köpa färdigbyggda Shimanohjul i våras WH-R550 men fick inte tag på några.
De finns fortfarande annonserade hos:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...vd=2&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SHWHR550_SI
och
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=EWHR550FRCBX
(Årets modell är ngt bättre och heter då WH-R561)
Men vill du ha färdigbyggda Shimano-hjul rekommenderar jag istället WH-R600:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...600&artgrp=982&visa=33-60&Sort=Beskr&Visn=Std
säljs som WH-R601 hos:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=EWHR601FRCBX
De är c:a 100g lättare, men den stora skillnaden är att de har en assymetrisk bakfälg som gör en hel del för stabiliteten hos bakhjulet.
Men de behöver säkert också en del 'handpåläggning' och är inte heller vad jag skulle kalla stryktåliga.
Fel av mig
Men efter att ha kollat upp Shimano-hjulen lite bättre så har jag funnit att WH-R561 klarar 8-10-delade kassetter och har assymetrisk bakfälg. Aerodynamikmässigt är även det överlägster Ksyrium ES
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=EWHR561FRCAEX
Men prova gärna andra däck, skillnaden i rullmotstånd betyder mer än man tror.
Tester visar Michelin Pro2Race är tex >15min snabbare på VR än Conti GP3000 (>5min jmf med GP4000)
Därför har Conti nu kommit med GP4000s.
Andra bra däck, förutom Pro2Race, är Schwalbe Ultremo.
Visst är det så (10-delat alltså)thureb; sa:Men HåkanCs Shimanoförslag är restade eller passar väl bara för 10-delat?
Men efter att ha kollat upp Shimano-hjulen lite bättre så har jag funnit att WH-R561 klarar 8-10-delade kassetter och har assymetrisk bakfälg. Aerodynamikmässigt är även det överlägster Ksyrium ES
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=EWHR561FRCAEX
Låter som ett klokt val om det är stryktåliga hjul du vill ha.Jag har hur som helst redan byggt ett nytt Open Pro bakhjul med de gamla ekrarna och navet.
Men prova gärna andra däck, skillnaden i rullmotstånd betyder mer än man tror.
Tester visar Michelin Pro2Race är tex >15min snabbare på VR än Conti GP3000 (>5min jmf med GP4000)
Därför har Conti nu kommit med GP4000s.
Andra bra däck, förutom Pro2Race, är Schwalbe Ultremo.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg