Idén till att välja en skäddakonstruktion med genomgående box fick jag med en byggbeskrivning från Björn Thomasson 2007. Jag lockades av enkelheten, det robusta utförandet och att den fälls in vid grundstötning. Ett val jag inte har ångrat.
Högst amatörmässig video
Skäddan som sågades ut från ett 2mm kolfiberlaminat väger bara 85 gram och tycks vara i det närmaste outslitlig. Sä här ser den ut idag efter 14 säsonger i Göteborgs karga skärgård. Modifierad av moder natur men fullt funktionsduglig.
Underhållet av konstruktionen har begränsat sig till byte av gummikord varje år och rensning av alger etc. i skäddaboxen. Lätt gjort genom att vika en bit tyg över en stållinjal.
En skädda med laminärprofil brukar ju föredras framför en plan skiva men jag är tveksam till betydelsen i de hastigheter man paddlar. Jag har aldrig upplevt att den har tappat greppet. Då har det ändå gått undan i surfarna ibland. Som brädseglare i många år vet jag hur det känns när den släpper. För stor belastning på bakre foten och man står plötsligt i full planing med brädan tvärs färdriktningen.
Med en skäddabox bara 2,5mm bred blir det minimalt med turbulens kring skäddan och den projicerade frontarean i färdriktningen är ju förhållandevis liten.
/Rune
Högst amatörmässig video
Skäddan som sågades ut från ett 2mm kolfiberlaminat väger bara 85 gram och tycks vara i det närmaste outslitlig. Sä här ser den ut idag efter 14 säsonger i Göteborgs karga skärgård. Modifierad av moder natur men fullt funktionsduglig.
Underhållet av konstruktionen har begränsat sig till byte av gummikord varje år och rensning av alger etc. i skäddaboxen. Lätt gjort genom att vika en bit tyg över en stållinjal.
En skädda med laminärprofil brukar ju föredras framför en plan skiva men jag är tveksam till betydelsen i de hastigheter man paddlar. Jag har aldrig upplevt att den har tappat greppet. Då har det ändå gått undan i surfarna ibland. Som brädseglare i många år vet jag hur det känns när den släpper. För stor belastning på bakre foten och man står plötsligt i full planing med brädan tvärs färdriktningen.
Med en skäddabox bara 2,5mm bred blir det minimalt med turbulens kring skäddan och den projicerade frontarean i färdriktningen är ju förhållandevis liten.
/Rune