Hej Per,
Vad ska du göra med skorna, springa? Ironiskt nog verkar många löpare mindre känsliga på vilka strumpor som gäller jämfört med vandrare t ex i detta forum. Om du har lätta skor och går/springer vill du troligen bara ha ett enda par sockar. Dessa bör inte vara för tjocka och ska glida mot skon, inte mot foten (då riskerar du skavsår). Vissa svärjer till ull i alla väder, och just nu varvar jag ull- och syntetstrumpor när jag springer (igår: syntet, idag: ull).
Fördelen med syntet som jag tycker är dels den superba hållbarheten (viktigt eftersom strumpor och skor får en del stryk om man springer stig eller utanför stigarna), men ffa att de torkar så fort. Du får räkna med att bli blöt, även om du har en goretex-sko så hjälper det inte om vattnet går över skoskaftet, vilket det lätt gör. Sen kommer du svettas en hel del om fötterna, och GTX-skor ventilerar ju sämre än en sko utan membran.
Ett hett tips är de syntetsockar som har invävda teflonfibrer (Craft har nåt par, tror jag), ofta i tå och häl, för att glida bättre mot skon. Hållbara som attan är de också. En fördel med lite högre skaft (=inte kort-korta skaft) är att du inte river benen lika mycket på diverse ris.
Hoppas det hjälper dig nånvart!
/A.