Strumpa/kondom för att skydda kajaken

Hur skyddar ni era kajaker när ni inte paddlar?

Jag kommer hänga min kajak på utsidan av förrådet vilket innebär en ständig utsatthet för vädrets makter. På lång sikt är ju solen den värsta boven vad det gäller att bryta ner kajaken så jag har funderingar på att sy nån slags strumpa att trä över hela kajaken.
Skulle ju även gå att skydda kajeken med under transport på biltaket även om det känns mindre viktigt.

Hur gör ni som också förvarar kajaken utomhus? När man som jag hänger upp den på vägg på två "konsoler" kommer ju också frågan om det bästa inte är att förvara den liggandes på sidan?

// Martin
 
Damm getingbon mm

Förvara kajaken med transportkapell på för att undvika myr och getinginvasioner. Svep in kajaken i en billig presenning för att minska smutspålagringar mögel etc. Stryk av UV-ljus tar framförallt ljusa plastdetaljer som paddelhållare etc. Själva gelcoaten är relativt tålig om det är en glasfiberlåda.

Genom att förvara kajaken liggande på sidan eller upp och ned minskar risken för att transportkapellet trycks in av snö löv etc. Ett ytterligare tips är att låsa kajaker med hänglås och kätting med låsbygeln genom hål i ändskeppet oavsett om kajaken förvaras utomhus eller i ett allmänt kanotförråd. (VKV har färdiga lämpliga hål)

Thure
 
båtvax Re: Damm getingbon mm

Båtvax kan nog också ge ett lite förbättrat skydd mot UVstålarnas nedbrytningsförsök men pressening rekommenderas. Jmf solkräm och tröja för att skyddadd skinnet.

/Patrik



thureb; sa:
Förvara kajaken med transportkapell på för att undvika myr och getinginvasioner. Svep in kajaken i en billig presenning för att minska smutspålagringar mögel etc. Stryk av UV-ljus tar framförallt ljusa plastdetaljer som paddelhållare etc. Själva gelcoaten är relativt tålig om det är en glasfiberlåda.

Genom att förvara kajaken liggande på sidan eller upp och ned minskar risken för att transportkapellet trycks in av snö löv etc. Ett ytterligare tips är att låsa kajaker med hänglås och kätting med låsbygeln genom hål i ändskeppet oavsett om kajaken förvaras utomhus eller i ett allmänt kanotförråd. (VKV har färdiga lämpliga hål)

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle E Skydda skyddslingen Paddling allmänt 11

Liknande trådar