Stripbygge, insättning av spanten

Morsning igen.

Har byggt färdigt hela skrovet och ska sätta in spanten nu. Undrar hur "exakt" spanten måste komma tillbaka på samma ställe igen. Som när man byggde skrovet var det viktigt förstår jag, men hur kommer en millimeter hit/dit påverka kajaken nu när däcket ska byggas?

Dessutom så pressar spanten ut skrovet cirka 1cm i sidled när de sätts i. Skrovet har alltså blivit lite smalare, dels pga lite glasfiber+epoxi och för att det säkert har "vikts" in lite tyvärr. Bör man slipa ner spanten så att de passar in perfekt igen eller kan man pressa ner de och sen börja bygga däcket? Tänker mest då på om det kan bli stora problem när däck och skrov skall limmas ihop.

>>>Andreas

Du kan sätta dit spanten så exakt som du vill ha det - kommer de snett blir däcket snett helt enkelt..

Spanten ska tillbaka in i kajaken där de se satt från början. Om du pressar ut relingen alltför mycket så kan den bli lite "kantig" och du får klämma in extra stödpinnar i mellan. Det viktiga är att spanten kommer ner så mycket att markeringen för relingslinjen stämmer, annars blir däcket för högt/lågt. Se också till att de är någorlunda lodräta. Oftast får man slipa nedersta kanten en aningen för passningen mot botten. Stäm av första mittribban (mittfisken) och kolla att den linjen blir mjuk utan konstiga böjar. Justera vid behov..

/ Ulf

Dessutom så pressar spanten ut skrovet cirka 1cm i sidled när de sätts i.

Har skrovet bara smalnat någon cm är det nog inga problem. Jag å andra sidan fick en funderare när jag fann att skrovet på mitt stripbygge smalnat 6 cm efter träsliparbetet på skrovets insida.
Lösningen blev en vajer som jag spände hårt mellan stävarna med hjälp av en vantskruv. Justerade spänningen för rätt bredd på skrovet och lade sedan väven på insidan.
Skrovet bibehöll rätt form efter att epoxin härdat och sammanfogningen av däck och skrov gick bra.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg