Stretcha ullplagg?

Har en ulltröja som varit favorit i många år, men oturligt så har den hamnat fel i tvätten och krympt. Den är fortfarande funktionell men sitter som ett korvskinn och är inte gärna något jag visar upp mig i. Finns det någon av er som läser det här som lyckats få ett krympt ullplagg till att återfå sin forna storlek? Finns det några speciella knep?

Krympningen beror på att ullfibrernas ojämnheter är som hullingar. När fibern blöts och värms upp för mycket fälls hullingarna ut, och när plagget dessutom knådas så hakar alltså fibrerna i varandra mer och mer.

Alla hullingar är åt samma håll, och alltså kan det vara ordentligt knepigt att vända processen.

Men det är ju bara teori.

Filtning och tovning

Nordesjö; sa:
Krympningen beror på att ullfibrernas ojämnheter är som hullingar. När fibern blöts och värms upp för mycket fälls hullingarna ut, och när plagget dessutom knådas så hakar alltså fibrerna i varandra mer och mer.

Alla hullingar är åt samma håll, och alltså kan det vara ordentligt knepigt att vända processen.

Men det är ju bara teori.

Filtning och framförallt tovning av ylle bygger på den pricipen men olika mycket genomförd.
Äger eller har man ägt plagg som behandlats så, t.ex. vadmal och tovade vantar, så vet man att processen syns vara helt irreversibel.

Alternativ användning

Jag såg nåt program på dumburken för ett par veckor sedan som handlade om några designers som arbetade med krympta ylleklader som råmaterial.

Kanske favorittröjan kan bli en favoritmössa?

Slit (& kanske släng...)

Svårt, men jag lyckades faktiskt få en mössa att bli aningen rymligare genom att slita i den så mycket jag vågade (och det var ordentligt hårt) när den var blöt. Förbättringen är nog marginell, men vad har du att förlora när passformen redan är keff?

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg